• sub1
  • sub2
  • sub4
  • sub5

Przyszła wiosna?

Tej wiosny ciekawe świata Liski poznają otaczający nas świat bardzo aktywnie: spotykają ciekawych gości, stawiają pytania, szukają odpowiedzi, trenują nowe umiejętności. Wszyscy wiedzą, że Liski jak już coś robią to zawsze na 100% :). Zacznijmy od początku.

9 marca odwiedziła nas pani policjantka. Przyjechała w prawdziwym umundurowaniu w prawdziwym policyjnym samochodie. Liski zapoznały się z zasadami bezpiecznego poruszania się podczas przechodzenie przez jezdnię. Pani policjantka zaprezentowała podstawowe wyposażenie policjanta, dzieci zapamiętały ważny numer alarmowy 112. W trakcie spotkania Liski były bardzo aktywne, zadawały dużo pytań i chętnie dzieliły się uwagami na temat własnego bezpieczeństwa.Wisienką na torcie było zwiedzanie radiowozu i włacznie Syreny alarmowej. Pani Policjantko -jeśli to czytasz, to wiedz, że jesteś wspaniałym pedagogiem, a Lisy ciągle wspominają to spotkanie.

Kolejnym gościem była ratownik medyczny. To spotkanie było również bardzo owocne. Dzieci zdobyły dyplom RATOWNIKA. Celem zajęć było przygotowanie przedszkolaków do wykonywania prostych czynności udzielania pierwszej pomocy oraz prawidłowego zachowania się w czasie wypadku, w sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia.

Na samym początku Pan Ratownik pokazał dzieciom jak wygląda strój, w którym pracuje na co dzień i wytłumaczył dlaczego jest koloru czerwonego. Wyjaśnił również na czym polega jego praca oraz czym zajmują się poszczególne służby ratunkowe. Następnie przedszkolaki miały okazję wysłuchać informacji na temat udzielania pierwszej pomoc. Dzieci uczyły się jak należy sprawdzać przytomność osoby poszkodowanej i w jaki sposób można komuś pomóc zanim przyjedzie pogotowie ratunkowe. Poza tym utrwaliły sobie numery alarmowe służb ratowniczych oraz zasady bezpiecznej zabawy.

W trakcie prowadzonych zajęć dzieci obserwowały w jaki sposób należy prawidłowo wykonać opatrunek medyczny,zapoznały się z dostępnymi środkami opatrunkowymi oraz jak wygląda pozycja boczna ustalona (inaczej zwana bezpieczną) i pod okiem instruktora ćwiczyły bezpieczne ułożenie ciała. Zdobyta wiedza i ćwiczenia praktyczne sprawiły, że dzieci poczuły się "małymi ratownikami".

Marzec to również kontynuacja programu ,,Nasza Drużyna” - Trening Umiejętności Społecznych (TUS). Podczas zajęć modelujemy zachowania dzieci w różnych sytuacjach społecznych wykorzystując techniki dramowe i rysunek wizualny, który obrazuje kroki do zdobycia określonej umiejętności. Zaczeliśmy od prostego ,,Dzień dobry” I ,,Dowidzenia”. Może ktoś powiedzieć przecież wszyscy to wiedzą , owszem , ale dla dzieci nie zawsze jest to łatwe. Łaczy się bowiem z rozstaniem, skończeniem czegoś miłego, poradzenia sobie z emocjami, ,,zrobieniem kroku do przodu”. Umiejętność funkcjonowania w grupie jest dla dziecka bardzo ważna a satysfakcja z niej płynąca staje się motorem do podejmowania wielu rozwijających aktywności.

Zalety TUS to:

• podawanie szczegółowych instrukcji zachowania

• modelowanie zachowań pożądanych

• odgrywanie ról przez dziecko

•  przeniesienie nabytych umiejętności na sytuacje życia codziennego

•  podniesienie samooceny dziecka

Zajęcia TUS odbywają się w formie warsztatowej:

Omówienie wybranego zagadnienia z uczestnikami

• Przedstawianie scenek modelowych przez prowadzących lub prezentacja filmu instruktażowego

• Uczestnicy odgrywają swojej scenki na bazie scenek i filmów prezentowanych przez nauczycielek, dostają informacje zwrotną od grupy. Jest zawsze szansa skorygowania swojego zachowania.

W marcu rozpoczałyśmy projekt WODA. Przy dużej aktywności Lisów drżałyśmy, gdzie to poszukiwanie wiedzy nas zaprowadzi.Wspólnie zastanawailiśmy się nad pytaniami, na które będziemy szukać odpowiedzi.

Istotą metody projektów jest samodzielna praca, służąca realizacji określonego przedsięwzięcia w oparciu o wcześniej przyjęte hipotezy. Polega na doświadczaniu, eksperymentowaniu, zadawaniu pytań o otaczającym świecie, wyzwala zainteresowania i motywację do działania. Celem jest inicjowanie samodzielnego uczenia się. Wspolnie ustaliśmy, co wiemy o wodzie, czego chcemy się dowiedzieć, postawiliśmy hipotezy i zaczeliśmy eksperymentować, doświadczając wszystkimi zmysłami. Dotychczas zastanawialiśmy się nad kolorem wody jej smakiem, szukaliśmy wody w przyrodzie i bawimy sie wodą montessoriańsko i plastycznie.

galeria wiosna 4-latków