zmień kontrast

Archiwum 2017 „Liski”

Jesień 2017

Liski – bo o nich mowa  – wróciły i mają się świetnie! 🙂 Liskowa jesień upływa nam bardzo aktywnie.

Do grupy dołączyło 2 nowych dzieci – Wiktoria i Stefan, którzy szybko włączyli się do Lisiej gromady.

Dzieci dobrze czują się w przedszkolu, starają się pamiętać o panujących tu zasadach. Liski chętnie bawią się ze sobą, kiedy tylko mogą . Wokoło rosną budowle z cegieł, klocków i deseczek. Dzieci budują tory i autostrady, garaże i statki kosmiczne… Powstają bazy i domy. Dziewczynki bawią sie chętnie w rodzinę, ale również naprawiają ściany i meble.

Liski uwielbiają ruch i taniec. Uczą się także nowych, jesiennych  piosenek. Ulubionym miejscem zabaw Lisiej gromady  jest oczywiście ogród przedszkolny. Chłopcy grają w piłkę nożną a dziewczynki zbierają liście i kwiaty. W ramach zajęć przyrodniczych dzieci dogłębnie poznały pomidora , obejrzały liście i kasztany. Niebawem zajmą się również dynią i marchewką…

Zima 2017

Zima?
Gdzie jest zima? Czy ktoś ją widział ? Przecież już tak długo na nią czekamy!

Liski nauczyły się nawet zimowej piosenki, przebrały zająca Poziomkę w zimowe futerko i są gotowe na śniegowe szaleństwo, tymczasem… zima poważnie się spóźnia.
Na szczęście, nie zrażone tym Liski z dużą energią i ciekawością podjęły przygotowania do Świąt Bożego Narodzenia. Ten ważny temat jest dla dzieci okazją do poznania świątecznych i wigilijnych tradycji i zwyczajóworaz włączenia się w ich przeżywanie. Zaczęło się od imienin św. Mikołaja, który podrzucił dzieciom nocą super naklejki do kapci w szatni. Uradowane Liski podziękowały Mikołajowi rysując jego portrety zachwycające szczegółami i starannością wykonania! Kolejnym krokiem było poznanie historii Bożego Narodzenia, która była punktem wyjścia do dalszych działań około świątecznych. Liski poznały legendę o choince i samodzielnie dekorowały pachnące, świeże drzewko w sali, wykonywały ozdoby (bombki oklejane kaszą, choinki z szyszek, papierowa aniołki, łańcuchy) i przygotowały szopki z kolorowych bibułek.

Z panią Agnieszką nauczyły się śpiewać kolendę „Ding- Dong”a Pani Iza poprowadziła całą grupę wyprawą do Betlejem, odtwarzając w fabularyzowanej zabawie dramowej historię Bożego Narodzenia.

Ciekawym wydarzeniem była wizyta Pani Judyty, mamy Grety , która opowiedziała o tradycji święta Chanuki, które obchodzone jest w kulturze religii żydowskiej i które przypada w okolicy świąt Bożego Narodzenia.

Dzieci poznały wybrane symbole chanukowe oraz tańce a na koniec zajęć otrzymały czekoladowe monety. Z kolei nasza wolontariuszka Natalia przygotowała z Liskami gruziński przysmaku o nazwie „Gozinaki”, którym wita się w Gruzji Nowy Rok. Zapracowanym dzieciom wielką niespodziankę sprawił św. Mikołaj przybywając do przedszkola z workami pełnymi prezentów. Podarunkiem Lisków dla miłego gościa był profesjonalnie zagrany na bębnach utwór Skaldów ” Z kopyta kulig rwie”.

Grudzień był dla Lisków pracowitym czasem przygotowań do świąt
ale z pewnością dostarczył im ważnych, wspólnych doświadczeń i emocji.

A co z zimą?
Zobaczymy!

Wszystkiego najlepszego w Nowym Roku LISKI!!!!!

Wiosna 2017

Tej wiosny ciekawe świata Liski poznają otaczający nas świat bardzo aktywnie: spotykają ciekawych gości, stawiają pytania, szukają odpowiedzi, trenują nowe umiejętności. Wszyscy wiedzą, że Liski jak już coś robią to zawsze na 100% :). Zacznijmy od początku.

9 marca odwiedziła nas pani policjantka. Przyjechała w prawdziwym umundurowaniu w prawdziwym policyjnym samochodie. Liski zapoznały się z zasadami bezpiecznego poruszania się podczas przechodzenie przez jezdnię. Pani policjantka zaprezentowała podstawowe wyposażenie policjanta, dzieci zapamiętały ważny numer alarmowy 112. W trakcie spotkania Liski były bardzo aktywne, zadawały dużo pytań i chętnie dzieliły się uwagami na temat własnego bezpieczeństwa.Wisienką na torcie było zwiedzanie radiowozu i włacznie Syreny alarmowej. Pani Policjantko -jeśli to czytasz, to wiedz, że jesteś wspaniałym pedagogiem, a Lisy ciągle wspominają to spotkanie.

Kolejnym gościem była ratownik medyczny. To spotkanie było również bardzo owocne. Dzieci zdobyły dyplom RATOWNIKA. Celem zajęć było przygotowanie przedszkolaków do wykonywania prostych czynności udzielania pierwszej pomocy oraz prawidłowego zachowania się w czasie wypadku, w sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia.

Na samym początku Pan Ratownik pokazał dzieciom jak wygląda strój, w którym pracuje na co dzień i wytłumaczył dlaczego jest koloru czerwonego. Wyjaśnił również na czym polega jego praca oraz czym zajmują się poszczególne służby ratunkowe. Następnie przedszkolaki miały okazję wysłuchać informacji na temat udzielania pierwszej pomoc. Dzieci uczyły się jak należy sprawdzać przytomność osoby poszkodowanej i w jaki sposób można komuś pomóc zanim przyjedzie pogotowie ratunkowe. Poza tym utrwaliły sobie numery alarmowe służb ratowniczych oraz zasady bezpiecznej zabawy.

W trakcie prowadzonych zajęć dzieci obserwowały w jaki sposób należy prawidłowo wykonać opatrunek medyczny,zapoznały się z dostępnymi środkami opatrunkowymi oraz jak wygląda pozycja boczna ustalona (inaczej zwana bezpieczną) i pod okiem instruktora ćwiczyły bezpieczne ułożenie ciała. Zdobyta wiedza i ćwiczenia praktyczne sprawiły, że dzieci poczuły się „małymi ratownikami”.

Marzec to również kontynuacja programu ,,Nasza Drużyna” – Trening Umiejętności Społecznych (TUS). Podczas zajęć modelujemy zachowania dzieci w różnych sytuacjach społecznych wykorzystując techniki dramowe i rysunek wizualny, który obrazuje kroki do zdobycia określonej umiejętności. Zaczeliśmy od prostego ,,Dzień dobry” I ,,Dowidzenia”. Może ktoś powiedzieć przecież wszyscy to wiedzą , owszem , ale dla dzieci nie zawsze jest to łatwe. Łaczy się bowiem z rozstaniem, skończeniem czegoś miłego, poradzenia sobie z emocjami, ,,zrobieniem kroku do przodu”. Umiejętność funkcjonowania w grupie jest dla dziecka bardzo ważna a satysfakcja z niej płynąca staje się motorem do podejmowania wielu rozwijających aktywności.

Zalety TUS to:

W marcu rozpoczałyśmy projekt WODA. Przy dużej aktywności Lisów drżałyśmy, gdzie to poszukiwanie wiedzy nas zaprowadzi.Wspólnie zastanawailiśmy się nad pytaniami, na które będziemy szukać odpowiedzi.

Istotą metody projektów jest samodzielna praca, służąca realizacji określonego przedsięwzięcia w oparciu o wcześniej przyjęte hipotezy. Polega na doświadczaniu, eksperymentowaniu, zadawaniu pytań o otaczającym świecie, wyzwala zainteresowania i motywację do działania. Celem jest inicjowanie samodzielnego uczenia się. Wspolnie ustaliśmy, co wiemy o wodzie, czego chcemy się dowiedzieć, postawiliśmy hipotezy i zaczeliśmy eksperymentować, doświadczając wszystkimi zmysłami. Dotychczas zastanawialiśmy się nad kolorem wody jej smakiem, szukaliśmy wody w przyrodzie i bawimy sie wodą montessoriańsko i plastycznie.

Lato 2017

Sekretne życie łąki

Liski zamieniły się w owady i wyleciały na łąkę, żeby tańcem, graniem i zabawą zakończyć swój drugi rok w przedszkolu. Zaroiło się od swawolnych mrówek, żółciutkich pszczółek, wesołych biedronek i błyszczących motyli. Rzut kostką, przesuniecie ślimaka na planszy i już Liski – owady bez trudności rozszyfrowywały, co się będzie za chwilę działo. A działo się naprawdę dużo. Grą na instrumentach kierowała pani Beata, na patyczkach i bębnach pani Agnieszka, a pokazem paluszkowym pani Monika. Dyrygentem całości była pani Iza. Pomocnikami rodzice i rodzeństwo zgromadzone na widowni.

Na koniec była słodka niespodzianka dla aktorów. Wszyscy sobie dziękowali za cały wspólnie spędzony rok, a wiele wzruszeń wywołało pożegnanie pani Agi. Zaraz będą wakacje, dzieciom i rodzicom życzymy wielu miłych chwil na wszystkich kolorowych łąkach.