zmień kontrast

3-latki „Zające” On-line

Co tu będzie ?

Pani Monika Persak: w poniedziałki i czwartki godz. 12.00-13.00 Skype lub WhatsApp pod numerem 503906682 . Może udałoby się spotkać w kilka osób i dzieci mogłyby się zobaczyć? Zapraszam, do zobaczenia!

Pani Jadzia Kępka: wtorek godz. 11.00 – 12.00, piątek godz. 11.00 – 12.00 Skype: Jadwiga P45  Zapraszam, do zobaczenia!

Uwaga! Ważna informacja!

Ze względu na panującą epidemię działania edukacyjne przedszkola realizowane są przez internet. Wszystkie publikowane materiały: zdjęcia, teksty, ilustracje, piosenki, audiobooki, karty pracy zamieszczane przez nas służą wyłącznie celom edukacyjnym. Prosimy by ich nie kopiować oraz nie rozpowszechniać. Dziękujemy!

Dzień 67 – wtorek 30.06.2020

Witajcie Zajączki!

Wietrzyk wieje , słonko świeci,

na wakacje jadą dzieci.

Zaczynamy wakacje!!! Zaśpiewajmy tę piosenkę: Niech żyją wakacje.

Kochane Zajączki, życzymy wam i waszym Rodzicom pogodnych, zdrowych i bezpiecznych wakacji. Może będą takie jak lato na Czereśniowej. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dzień 66 – poniedziałek 29.06.2020

Witajcie Zajączki!

Mamy już bardzo gorące lato.

Latem tyle jest uciechy

wśród świeżej zieleni,

w lesie sarna, w stawie ryby,

a my opaleni.

 

 

 

 

 

 

Popatrzcie na ten obrazek i powiedzcie, co można robić latem.

A teraz popatrzcie na tę historyjkę i możecie opowiedzieć co tu się wydarzyło.

 

 

 

 

 

 

 

Jeszcze jedna historyjka – co tutaj się wydarzyło?

 

 

 

 

 

 

 

Teraz proponujemy wyprawę na lody. Smacznego!

Dzień 65 – piątek 26.06.2020

Witajcie Zajączki!

Dzisiaj zabawy muzyczne. Na początek muzyczna rozgrzewka w podskokach. Wykonujcie kolejne polecenia:

https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo

Po tym ruchowym wstępie możemy trochę pograć używając drewnianych pałeczek lub łyżek. Grajcie razem z tą grupą:

https://www.youtube.com/watch?v=nNlRc_1E794

Na koniec możemy trochę potańczyć przy Boogie Woogie.

https://www.youtube.com/watch?v=5OtqedVBlMg

 

Dzień 64 – czwartek 25.06.2020

Witajcie Zajączki!

Dzisiaj zabawa w chowanego. Czworo dzieci bawi się w różnych miejscach. Są to dwie dziewczynki i dwóch chłopców. Możecie je rozpoznać po ubraniach.

Pierwsze zadanie: jak nazywa się to całe miejsce, gdzie bawią się dzieci.

Drugie zadanie:  gdzie schowały się dzieci? Po odnalezieniu można dokładnie określić, jaką kryjówkę wybrały: za, pod, w, między.

Te dwa zadania dotyczą każdego obrazka.

 

A teraz kolejne zadanie: popatrzcie, z którego miejsca są te części obrazka? ( pokoju,  sadu, lasu, ogrodu).

Na koniec proponujemy wam zabawę w chowanego w domu i na podwórku. Wesołej zabawy!

Dzień 63 – środa 24.06.2020

Witajcie Zajączki!

Dzisiaj proponujemy zabawy ruchowe. Zaczniemy od rozgrzewki: Głowa, ramion, kolana, pięty …

https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

A teraz ulubione zabawy brykankowe:

Na koniec tor przeszkód:

https://www.youtube.com/watch?v=_acPp6fOqm4

Życzymy wam miłej zabawy!

Dzień 62 – wtorek 23.06.2020

Witajcie Zajączki!

Tato – nie jesteś sam, bo ja ciebie mam.

Ma ciebie także mama i moja siostra Ania.

Wszyscy Ciebie kochamy i nikomu nie oddamy.

 

Na dzisiejszy dzień proponujemy zabawę z Tatą czyli Grę w kapsle.

Potrzebne są kapsle lub nakrętki do butelek.

Zaczynamy od narysowania toru. Może być wersja łatwiejsza lub z drugiej strony trudniejsza. Tę grę rysowałam z moimi wnukami więc wy też sobie poradzicie. Są tam różne przeszkody i utrudnienia. Może być bez utrudnień. Kapsle popychamy palcem lub dmuchamy na nie przez rurkę. 

Na koniec przyda się słodki deser. Można go zrobić z lodów i owoców.

Albo można wybrać się na ciacho do cukierni. Życzymy wam miłego Dnia Taty!

 

Dzień 61 – poniedziałek 22.06.2020

Witajcie Zajączki!

Jutro jest dzień taty. Posłuchajcie wiersza:

Opowiedz co robi Ola z tatą.

A ty co lubisz robić ze swoim tatą?

To teraz czas zrobić prezent. Narysujcie swojego tatę i całą rodzinkę.

 

Dzień 60 – piątek 19.06.2020

Witajcie Zajączki!

Dzisiaj zabawy muzyczne. Zaczyna się lato więc posłuchajcie piosenki Lato na dywanie.

https://www.youtube.com/watch?v=JY2LxTIkWyQ

Teraz przypomnimy sobie nasz ulubiony taniec Siedmiokroczek:

 

I na koniec piosenka Bąki z łąki.

https://www.youtube.com/watch?v=eOOfjYBIyak

Wesołej zabawy!

Dzień 59 – czwartek 18.06.2020

Witajcie Zajączki!

Skaczą po łące, pływają w wodzie,

żyją z bocianem w ciągłej niezgodzie.

Tak, to są żaby.

Żyła sobie pewna żaba, co nie bała się bociana.

Ja nie jestem taka słaba! Przechwalała się od rana.

Niech no tu przyleci bociek! – tak krzyczała do wieczora.

To go wnet zanurzę w błocie, sama się z nim uporam! Zobaczymy – tak kumkała, kto silniejszy jest na łące!

Choć przy boćku jestem mała, lecz mu zaraz dziób przetrącę!

Zobaczcie czy na pewno ta żaba była taka odważna.

Czy ona się wystraszyła?

Żaby to płazy czyli zwierzęta, które mogą pływać w wodzie, a na lądzie daleko skakać. Żywią się owadami, które chwytają za pomocą długiego języka. Są pożyteczne.

Wiosną składają tysiące jajeczek – skrzek. Z tych jajeczek rozwijają się kijanki, a one przeobrażają się w żaby.

Popatrzcie jakie żaby możecie spotkać w parku, nad stawem.

3 – ropucha zwyczajna, 6 – ropucha zielona, 4 – kumak górski, 5 – rzekotka drzewna, 7 – kumak nizinny

Na koniec możecie zrobić żabkę z kół:

Można też obejrzeć  film Życie żaby.

https://www.youtube.com/watch?v=HJsDVkyep_E

Dzień 58 – środa 17.06.2020

Witajcie Zajączki!

Dzisiaj proponujemy wam zabawy ruchowe. Zaczynamy od rozgrzewki.

https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA

A teraz wybierzcie swoje ulubione zabawy brykankowe.

Kolejna propozycja to zabawy na koordynację.

Na koniec możecie pobawić się w zwierzątka.

https://www.youtube.com/watch?v=NeLnIzpByX8

Dzień 57 – 16.06.2020

Witajcie Zajączki!

Ostatnio na spacerze zauważyłam niezwykłe mrowisko. Popatrzcie.

Zainteresowały mnie te piękne korytarze.

Zwykle widujemy takie wysokie mrowiska.

Prawda, że niezwykłe.

Czy wiecie, że mrówki są obrońcami lasu. Tak, chronią las przed różnymi szkodnikami – kornikami i owadami roślinożernymi. Są bardzo pracowite. Do jednego mrowiska w  ciągu jednego dnia przynoszą 25 tysięcy szkodników. No tak, są bardzo pożyteczne!

Spróbujemy teraz narysować mrówkę: głowa i czułki, tułów, odwłok i odnóża.

Dorysujcie też mrowisko, czyli dom mrówek i całą rodzinkę.

 

Dzień 56 – poniedziałek 15.06.2020

Witajcie Zajączki!

Wybrałam się na spacer i zauważyłam, że na trawnikach i łąkach zakwitły czerwone maki.

Kiedy te kwiaty przekwitną i opadną czerwone płatki to wtedy utworzą się makówki, a w nich małe ziarenka maku. Właśnie z tego maku możemy upiec makowiec.

Można też kupić kawałek makowca i spróbować jak on smakuje.

My dzisiaj spróbujemy narysować te piękne kwiaty. Zaczniemy od kilku czerwonych plam z czarnymi kropkami w środku.

Teraz rysujemy łodygi, liście i całą łąkę.

Brakuje tu rożnych owadów, możecie je dorysować.

Na koniec proponujemy obejrzenie filmu na YouTube Makowa panienka.

Dzień 55 – piątek 12.06.2020

Witajcie Zajączki!

Dzisiaj proponujemy wam zabawy muzyczne.

Zachęcamy do utrwalania piosenek poznanych wcześniej.

Ostatnio rysowaliśmy różne owady, więc posłuchajcie tej piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo

Teraz może poćwiczymy rytmiczne klaskanie, spróbujcie:

Na koniec nowa zabawa: tańczymy trzymając się za rączki, robimy duże kroczki, skaczemy jak zajączki, tańczymy jak kaczuszki i tupiemy bucikami.

https://www.youtube.com/watch?v=d8hZjlOn5Po

Dzień 54 – środa 10.06.2020

Witajcie Zajączki!

Czy jesteście gotowi na zabawy ruchowe?

Jeżeli tak, to zaczynamy rozgrzewką:

https://www.youtube.com/watch?v=ozI7YcVASgo

A może kilka ćwiczeń brykankowych? Wybierzcie kilka:

Już w rozgrzewce zaczęliśmy ćwiczeniami równowagi.

Teraz kilka innych ćwiczeń, popatrzcie i spróbujcie je wykonać:

Życzę wam dobrej zabawy!

 

Dzień 53 – wtorek 9.06.2020

Witajcie Zajączki!

Dzisiaj chciałabym z Wami poznać życie pszczół. Obejrzyjmy razem film:

https://www.youtube.com/watch?v=LMLSxZJTNnE

Pszczoły są bardzo ważne nie tylko dlatego, że produkują miód. Dzięki temu, że latają z kwiatka na kwiatek przenoszą pyłek. To sprawia, że po jakimś czasie kwiaty zamieniają się w owoce, potem w nasiona. Z nasion, w kolejnym roku na nowo mogą urosnąć rośliny. I w ten sposób pszczoły pomagają roślinom a rośliny pszczołom.

A znacie najsławniejszą pszczołę w Polsce?

https://www.youtube.com/watch?v=eBMxaOeREHA

Sprawdzałam w kalendarzu, kiedy jest dzień pszczoły, okazuje się, że już był 20 maja. Zapraszam Was na wspólny taniec z Mają z okazji jej święta:

https://www.youtube.com/watch?v=UG-WU0ZbgK8

A może zrobicie prezent dla pszczół? Proponuję narysujcie pszczoły na łące lub w ogrodzie, nie zapomnijcie o ulach. Pszczoły odwdzięczą się Wam za to pysznym miodem!

A może jeszcze raz zatańczycie taniec z Mają i Guciem?

Dzień 52 – poniedziałek 8.06.2020

Witajcie Zajączki!

W maju i czerwcu było sporo deszczu i na łąkach, w lasach, parkach i ogrodach pojawiły się ślimaki. Ślimaki lubią wilgoć. Lubią też zjadać młode listki roślin, których wiosną nie brakuje. Ogrodnicy nie lubią ślimaków, bo boją się o młode warzywa w swoich ogródkach. A Wy? Lubicie obserwować ślimaki? Jeśli tak, to popatrzcie i posłuchajcie:

https://www.youtube.com/watch?v=RMMY2fUqRKg

Ślimaki najłatwiej spotkać rano lub świeżo po deszczu. Prowadzą nocne życie i w dzień chowają się w muszli przed ostrym słońcem. Przemieszczają się na swojej jednej nodze, która jest wilgotna i śliska, dzięki czemu ślimak może się przesuwać.

Na końcu rogów ślimaka znajdują się jego oczy.

Ślimaki mają różne kolory i kształty muszli, zależnie od gatunku. Popatrzcie na dwa z nich, bursztynki i winniczki:

A może ulepicie ślimaka?

Ślimak, którego muszla jest w wyraźne paski, dwukolorowa, to ślimak wstężyk.

Wiecie, że ślimaki mają swoje święto? To 24 maja.

Na koniec posłuchajcie bajki o przygodach ślimaka wędrowniczka:

https://www.youtube.com/watch?v=6vhV9KlDmFE

Dzień 51 – piątek 5.06.2020

Witajcie Zajączki!

Dzisiejsze zabawy muzyczne zaczniemy od przypomnienia sobie zabawy w koniki:

https://www.youtube.com/watch?v=r8qvgiG0GXA

W przedszkolu bawiliśmy się w zabawę Tu paluszek, tu paluszek. Pokazujcie zgodnie ze słowami piosenki:

A teraz nowa zabawa o zwierzętach na łące z pokazywaniem:

https://www.youtube.com/watch?v=MQReD1Ld1a0

Życzę wam wesołej zabawy!

 

Dzień 50 – czwartek 4.06.2020

Witajcie Zajączki!

Podczas moich spacerów po lesie muszę uważać, żeby nie nadeptać na żuczka. Na tych leśnych ścieżkach jest ich bardzo dużo. Popatrzcie na te:

Prawda, że są piękne. Są czarne, ale w  słońcu błyszczą tak na niebiesko. Czy są pożyteczne? Tak, one czyszczą las zjadając rozkładające się szczątki roślin.

Posłuchajcie wiersza o żuku:

https://www.youtube.com/watch?v=g3UGMDi1ejI

Zobaczcie jak on chodzi:

 

Spróbujcie narysować takiego żuczka: głowę i czułki, odwłok, skrzydła i odnóża.

A może wy też spotkacie żuki na swoim spacerze w lesie. Miłego spaceru!

 

Dzień 49 – środa 3.06.2020

Witajcie Zajączki!

Zaczynamy od rozgrzewki:

https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M

Jeżeli lubicie brykanki to wybieramy ulubione zabawy:

To może teraz zabawy z piłką tenisową:

Miłej zabawy!

 

Dzień 48 – wtorek 2.06.2020

Witajcie Zajączki!

Tu cytrynek, tam paź królowej,

wszystkie piękne, kolorowe.

Lekko unoszą się nad łąką,

gdy tylko świeci słonko.

Tak, dzisiaj w cyklu zabaw z kolorami – motyle. Popatrzcie jak się rozwija motyl:

https://www.youtube.com/watch?v=cW47pgAevKM

Teraz zadanie dla detektywa:

Chmara motyli w niebo wzleciała.

Oj, gąsieniczka jedna została!

Spogląda w górę wzrokiem zazdrosnym,

bo jeszcze skrzydła jej nie urosły…

Możecie sami narysować motyle, popatrzcie jak to zrobić:

https://www.youtube.com/watch?v=kZ9yZ72-3vw

Możecie też zrobić go z kół:

Na koniec pobawcie się w motyle. Miłej zabawy.

https://www.youtube.com/watch?v=NFvfoCdPQWU

 

Dzień 47 – poniedziałek 1.06.2020

Witajcie Zajączki!

Dzisiaj jest święto wszystkich dzieci.

Życzymy wam wesołego Dnia Dziecka!

To może teraz taniec, zapraszamy do zabawy:

Na pewno pamiętacie swoich kolegów i koleżanki z przedszkola. Przypomnijcie sobie ich imiona i spróbujcie narysować.

A rodzice napiszą te imiona,  swoje może sami napiszecie.

Życzymy wam wesołych zabaw z kolegami.

 

Dzień 46 – piątek 29.05.2020

Witajcie Zajączki!

Dzisiaj proponujemy wam zabawy muzyczne.

Na początek przypomnimy sobie piosenkę o zajączku:

https://www.youtube.com/watch?v=ItfyaqdK-ZU

Na pewno pamiętacie tę zabawę, śpiewajcie i pokazujcie:

 

A teraz zabawa rytmiczna, klaszczemy razem z panią:

https://www.youtube.com/watch?v=npUiLcMUbKg

A na koniec nowa zabawa “Koniki” – biegamy noga za nogą, później tupiemy, stukamy …

https://www.youtube.com/watch?v=r8qvgiG0GXA

Wesołej zabawy!

Dzień 45 -czwartek 28.05.2020

Witajcie Zajączki!

Kilka dni temu pani Ania na Facebook narysowała dla was ten wiersz:

My dzisiaj pobawimy się w detektywów. Znajdź mamę i jej dziecko:

Popatrzcie i możecie opowiedzieć jak wilgi złociste opiekują się swoimi dziećmi:

Możecie też zobaczyć jak mama troszczy się o swoje małe bociany:

https://www.youtube.com/watch?v=Vw2EKAKIR-E

Dzień 44 – środa 27.05.2020

Witajcie Zajączki!

Dzisiaj zabawy ruchowe. Zaczynamy od rozgrzewki:

https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ

Teraz kolej na Brykanki. Wybierzcie swoje ulubione zabawy:

Proponujemy też kilka zabaw korekcyjnych:

Wesołej zabawy!

 

Dzień 43 – wtorek 26.05.2020 

Witajcie Zajączki!

Wszyscy pamiętamy, że dziś ŚWIĘTO MAMY,

a za miesiąc TATY więc damy im kwiaty.

Mamę przytulimy, Tatę uściskamy.

A później krzykniemy: bardzo was kochamy!

Posłuchajcie teraz piosenki dla mamy.

https://www.youtube.com/watch?v=QxzyN9AlsJg

A może nauczycie się tej piosenki i zaśpiewacie ją swojej mamie.

Popatrzcie jak wygląda łąka majowa, od stokrotek różowa:

Prawda, że piękna ta łąka. Pomyślałam, że chętnie zrobicie taką kolorową łąkę dla swojej mamy. Zaczniemy od narysowania trawy.

Potrzebne wam będą jeszcze małe koła na zrobienie stokrotek: 

Wystarczy, złożyć je na pół i przykleić:

Uściskajcie mamę i wręczcie jej w prezencie tę kolorową łąkę majową.

Możecie też nauczyć się tego wiersz: 

Życzymy wam miłego dnia z mamą.

Dzień 42 – poniedziałek 25.05.2020

Witajcie Zajączki!

Jutro jest bardzo wyjątkowy dzień, bo wszystkie mamy mają swoje święto – Dzień Matki.

Popatrzcie na ten obrazek i możecie opowiedzieć kto jest w tej rodzinie:

Ciekawa jestem jaka jest wasza rodzina (mama, tata babcia …).

To może teraz narysujcie swoją rodzinę w prezencie dla mamy.

Podczas rysowania posłuchajcie piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=0FqM2MdOOs0

Jeżeli rysunek rodziny jest już gotowy to popatrzcie na tę historyjkę.

Można opowiedzieć co robi Olek i jego mama:

Jutro zrobimy kolejny prezent dla mamy. Do jutra.

 

Dzień 41 – piątek 22.05.2020

Witajcie Zajączki!

Pamiętacie grę z krukiem?

W sadzie rosną na drzewach owoce. My chcemy je zebrać do koszyka, kruk chce je zjeść. Ścigamy się z krukiem, kto zdobędzie więcej owoców. Jeśli na kostce pojawi się kolor to wrzucamy owoc w tym kolorze do koszyka. Jeśli na kostce jest koszyk, to możemy wrzucić dowolny owoc do koszyka. Jeśli na kostce pojawi się kruk, to przesuwamy kruka o jedno miejsce na drodze do sadu. Czy uda się zebrać wszystkie owoce zanim kruk dotrze do sadu?

To fajna zabawa, wszystkie dzieci grają razem przeciwko krukowi.

Gra ma kilka wersji dostosowanych do wieku dzieci. Ta pokazana na obrazku jest wersją dla najmłodszych.

Chciałabym Wam zaproponować wersję domową gry. To będzie “Wielka budowa”:

Potrzebujemy:

klocki w czterech kolorach po 10-15 szt (mogą być drewniane, duplo, lego, jakie macie)

kostka z czterema kolorami oraz ciężarówką i polem z miksem kolorów:

Posegregujcie klocki na kolory. Ścigamy się z ciężarówką. Czy my zbudujemy większą budowlę, czy ciężarówka wywiezie nasze klocki na inną budowę? Ciężarówka zabiera klocki, gdy kostka wyrzuci ciężarówkę lub miks kolorów.

Gramy, aż skończą się klocki, potem porównujemy ilość naszych klocków i ilość klocków wywiezionych przez ciężarówkę. Można też porównać wielkość lub wysokość zbudowanych budowli.

W drugiej wersji gry, uczestnicy wybierają kolor klocków i każdy buduje własną budowlę.

To bardziej frustrująca wersja, bo kiedy rzucam kostką, mogę wyrzucić kolor dla siebie, dla innej osoby( wtedy ona może wziąć klocek i dołożyć do swojej budowy) lub dla ciężarówki. Jeśli wyrzucę ciężarówkę, oddaję jeden ze swoich klocków na budowę ciężarówki. W tej wersji, jeśli na kostce pojawi się miks kolorów, to osoba rzucająca kostką może dołożyć klocek do swojej budowy.

Gra kończy się, gdy pierwszemu graczowi kończą się klocki i wtedy porównujemy wielkość/wysokość budowli lub ilość klocków, z których zbudowane są budowle.

Wesołej zabawy!

 

Dzień 40 – czwartek 21.05.2020

Dzień dobry Zajączki!

Dzisiaj jest słoneczny dzień, ale przez kilka ostatnich dni na zmianę świeciło słońce lub padał deszcz. I właśnie w takie dni, kiedy na niebie w tym samym czasie spotka się deszcz i słońce, może pojawić się tęcza. Zobaczcie:

– A kto Ciebie, śliczna tęczo,

siedmiobarwny pasie,

wymalował na tej chmurce

jakby na atłasie?

słoneczko mnie malowało

po deszczu, po burzy:

pożyczyło sobie farby

od tej polnej róży.

Pożyczyło sobie farby

od kwiatów z ogroda:

Malowało tęczę na znak,

Ze będzie pogoda!

Maria Konopnicka “Tęcza”

W tęczy można zobaczyć siedem kolorów:

czerwony

pomarańczowy

żółty

zielony

niebieski

fioletowy

różowy

Zobaczcie, jak można narysować tęczę:

Może spróbujecie namalować swoją tęczę?

Posłuchajcie też piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=Gq9l-w8OCGk

Może ona pomoże Wam stworzyć piękniejszą tęczę, taką, którą się ludzie będą zachwycali?

A takie tęcze namalowali Agatka, Marcel, Marysia i Pani Ania.

 

Dzień 39 – środa 20.05.2020

Witajcie Zajączki!

Dzisiaj środa więc czas na zabawy ruchowe.

Rozpoczniemy od rozgrzewki.

https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA

Po rozgrzewce proponujemy Brykanki z poprzednich zajęć.

Wybierzcie swoje ulubione.

A teraz kilka zabaw z elementami równowagi, czworakowania, rzutu, celowania, toczenia i wspinania.

A zabawy z elementem wspinania możecie zrobić podczas spaceru i zabaw na powietrzu. Miłej zabawy!

 

Dzień 38 – wtorek 19.05.2020

Witajcie Zajączki!

Dzisiaj zabawy matematyczne z rytmami. Będziemy rozwijać zdolność do skupiania się na tym, co się powtarza i kontynuować rytmy.

Zaczniemy od czarowania pogody: świeci słońce a tu nagle wiatr przywiał chmurę; znowu świeci słońce i wiatr przywiał chmurę: i ponownie świeci słońce a wiatr przywiał chmurę…  

układaj dalej…

Możemy teraz odczytać razem wskazując palcem kolejne elementy: słońce, chmura; słońce, chmura; słońce, chmura… wskazuj i nazywaj do końca.

Teraz ułożymy domki: klocek-ściany, klocek, klocek… układaj dalej

Ale te domy nie mają dachów, więc dokładamy: daszek, daszek, kolejny daszek… układaj dalej

Ale dużo domów zbudowałam, można je policzyć. A wy ile zbudowaliście?

Następna zabawa “Słuchaj, zapamiętaj i powtórz rytm”: 

Ostatnia zabawa to opowiadanie z powtarzającym się motywem. Słuchaj i pomagaj.

Miś wybrał się do lasu na wycieczkę. Idzie, idzie i spotkał wiewiórkę

a ona spytała: dokąd idziesz misiu?

Na wycieczkę do lasu – odpowiedział miś. I poszli razem.

Idą, idą i spotkali liska,

 

który zapytał (zawieszamy głos a dziecko mówi): dokąd idziecie?

Co odpowiedziały zwierzęta? Na wycieczkę do lasu (mówią dzieci). I poszli razem.

Idą, idą i spotkali zajączka

który zapytał: dokąd idziecie?

Na wycieczkę do lasu – odpowiedziały zwierzęta. I poszli razem.

Idą, idą i spotkali żabkę ……….. ( dalej jak wyżej)

Idą, idą i spotkali sarenką ….

i poszli razem. Dotarli na polankę, a tam urządzili sobie zabawę w chowanego.

Może i wy pobawicie się w taką zabawę w domu lub na podwórku. Miłej zabawy!

 

Dzień 37 – poniedziałek 18.05.2020

Witajcie Zajączki!

U mnie na osiedlu i w Lesie Kabackim, gdzie chodzę na spacery, zrobiło się bardzo zielono. Świat jest zielony jak młode listki.

A my dzisiaj dalej bawimy się kolorem zielonym. Posłuchajcie wiersza “Kolory”:

Powiem wam – ale w sekrecie – coś czego pewnie nie wiecie:

dziś nudziły się kolory, urządziły więc wybory,

który najładniej wygląda. Każdy niepewnie spogląda…

I jak wszystkie w miejscu stały, tak się wszystkie rozbrykały:

Żółty wskoczył na czerwony, na niebieski z drugiej strony,

a niebieski na czerwony… I tak zrobiły zielony.

Później zaś pomarańczowy, a na koniec fioletowy!

I tak długo się mieszały, aż wszystkie barwy powstały!

 

My dzisiaj zrobimy tylko kolor zielony. Przygotujcie sobie farby:

Pomieszajcie je ze sobą nabierając trochę farby i spróbujcie namalować trawę. Jeżeli dołożycie odrobinkę niebieskiej to wyjdzie jasny zielony, jeżeli więcej to powstanie ciemny. Eksperymentujcie!

Możecie domalować też drzewa, jasne i ciemne.

Życzę wam miłej zabawy! Mam nadzieję, że powstaną piękne zielone obrazki.

Podczas eksperymentów możecie posłuchać tej piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=FMJ8ulQYs5I

 

Dzień 36 – piątek 15.05.2020

Witajcie Zajączki!

Dzisiaj zabawy muzyczne. Czy pamiętacie nasze zajączki? Jak one się nazywają?

Dzisiaj nauczymy się piosenki o zajączku. Posłuchajcie.

Razem nauczymy się słów, powtarzajcie:

Zając zna dobrze las, kica sobie raz po raz,

nie wie gdzie czai się piesek, co go złapać chce.

Zając gna w gąszczu traw, za nim pies blisko jest,

norkę swą znalazł już, bo ten piesek był tuż, tuż.

Posłuchaj jeszcze raz.

Możecie też zrobić sobie takiego łatwego zajączka.

Wesołej zabawy!

Dzień 35 – czwartek 14.05.2020

Witajcie Zajączki!

Rozpoczynamy przygodę z kolorem zielonym. Na początek posłuchajcie zielonej piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=FMJ8ulQYs5I

Zielony kolor ma wiele odcieni:

c

Zagrajmy razem w zielone! Poszukajcie zielonego przedmiotu w swoim domu!

A teraz znajdźcie 2 zielone przedmioty!

Teraz 3 zielone przedmioty!

Teraz 4 zielone przedmioty!

Udało się? Który przedmiot jest w ciemnozielonym kolorze, a który w jasnozielonym?

Wierszyk podpowie Wam, co jeszcze może być zielone:

 

U mnie też pojawiły się zielone stworki:

Jeśli chcecie, aby podobne pojawiły się u Was, to weźcie klej, nożyczki, białą kartkę i poszukajcie zielonych farb, kredek, papierów:

Teraz spróbujcie stworzyć swoje ufoludki, powodzenia!

https://www.youtube.com/watch?v=Jtm4_sbUaDI

Dzień 34 – środa 13.05.2020

Witajcie Zajączki!

Dzisiaj środa, więc zapraszamy na zabawy ruchowe.

Na początek rozgrzewka.

https://www.youtube.com/watch?v=fKECl8F-rCY

Teraz wracamy do ulubionych zabaw brykankowych z poprzednich dni. Wybierzcie kilka.

Czas na tor przeszkód, możecie ustawić co chcecie:

Na koniec spacer i zabawy bieżne na podwórku. Tylko musicie się ciepło ubrać! Bawcie się dobrze!

Dzień 33 – wtorek 12.05.2020

Witajcie Zajączki!

Zrobiło się bardzo zimno. Mam nadzieję, że udała wam się wczorajsza zabawa dmuchawcami.

Dzisiaj nadal zabawy z kolorem żółtym. Skoro jest tak zimno to ogrzejemy się słońcem. 

 

Spróbujemy razem narysować słońce. Potrzebne wam będą kredki i papier.

Kręcimy w koło złote promyki, mocno, żeby nas ogrzały.

Teraz ukryjemy słońce w trawie.

W trawie dorysujemy mlecze i dmuchawce.

Dzisiejszy wiatr rozwiewa dmuchawce po całej łące. 

Zachęcam też do tworzenia podobnych obrazków. 

Dalej bawcie się sami!

Dzień 32 – poniedziałek 11.05.2020

Witajcie Zajączki!

Dzisiaj proponujemy zabawy z kolorem żółtym.

Wczoraj na spacerze widziałam dużo żółtych kwiatów.

Myślę, że je rozpoznajecie: tak to są bratki i dmuchawce czyli mniszki pospolite. Można się nimi fajnie pobawić. Spróbujcie podczas dzisiejszego spaceru.

Ale teraz bawimy się w  detektywów i szukamy czegoś żółtego. Zobaczcie ile odcieni ma ten żółty kolor:

Ja znalazłam klocki. Może wam też się uda skonstruować żółtą budowlę.

Budujcie z takich klocków jakie macie w domu, ale dzisiaj tylko żółte. Dacie radę. Ja też myślałam, że nie mam, ale jednak znalazłam.

Detektywi teraz szukają zagubionego żółtego bucika.

Gdzie on się ukrył?

Jeżeli buty  odnalezione to zaczynamy kolejną zabawę.

Na łące rosną kwiatki. Policz ile? Przyleciały też motyle.

Ale co tu się wydarzyło?

Czego brakuje?

A tu czego brakuje?

Teraz czas na spacer. Poszukajcie dmuchawców.

Miłej zabawy!

Dzień 31 – piątek 8.05.2020

Witajcie Zajączki!

Dzisiaj poszukamy wokół siebie koloru niebieskiego.

Czy wiecie, że niebieski to wielka rodzina odcieni? Zobaczcie jak różnie może wyglądać niebieski:

I w dodatku kolor niebieski może mieć też różne imiona. Modry niebieski, jak niezapominajki:

I szafirowy niebieski, jak szafirki:

Ale może też być błękitny, turkusowy, kobalt, indygo, atramentowy, granatowy! Można powiedzieć, że cały wachlarz odcieni:

Spróbujcie poszukać w swoim domu wszystkiego, co jest w kolorze niebieskim.

Która rzecz jest ciemnoniebieska, a która ma jasny odcień?

Możecie poukładać znalezione przedmioty od najjaśniejszego niebieskiego do najciemniejszego.

Znalazłam dla Was niebieski wierszyk Danuty Wawiłow:

A może spróbujecie zrobić taki niebieski obrazek?

Poszukajcie w domu kartek, kredek, farb w kolorze niebieskim.

Zapraszam do niebieskiego tworzenia! A może pokażecie Wasze prace na Facebooku?

Do zobaczenia!

Dzień 30 – czwartek 7.05.2020

Witajcie Zajączki!

Dzisiaj zaczynamy cykl zabaw wspomagających rozpoznawanie i nazywanie kolorów. Na początek kolor czerwony.

Co jest w tym kolorze?

Ja znalazłam takie przedmioty.

Możecie je nazwać i powiedzieć do czego służą.

A teraz poszukajcie w swoim domu przedmiotów w kolorze czerwonym. Ciekawa jestem czy wam się udało znaleźć więcej niż ja. Możecie je policzyć, nazwać i powiedzieć do czego służą.

A teraz zabawa w czerwone konstrukcje.

Możecie budować też z innych klocków.

Czy znacie jakieś czerwone owady? Mam dla was zagadkę, co to jest: 

W kropki ma czerwoną spódnicę,

chętnie zjada mszyce.

Jeżeli odgadliście to razem możemy zrobić taką biedronkę.

Potrzebne wam będą:

Czerwone koła składamy na pół i przyklejamy na czarnym kole.

Doklejamy też kropki na skrzydełkach.

Ciekawe ile kropek ma wasza biedronka? 

Jeszcze możemy pobawić się w zabawę paluszkową:

Bawcie się dalej sami!

 

Dzień 29 – środa 6.05.2020

Witajcie Zajączki! 

 Dzisiaj środa, więc zapraszamy Was na kolejne Brykanki, czyli zajęcia ruchowe dla dzieci i rodziców. Przypomnimy Wam kolejne ćwiczenia z naszych Brykanek. Możecie poćwiczyć z dorosłym lub z rodzeństwem.  

1. Piosenka powitalna – zaśpiewajcie dla rodzica lub rodzeństwa znaną Wam piosenkę, a potem niech ta osoba zaśpiewa dla Was. Dla przypomnienia zamieszczamy nagranie z melodią.

Witaj …… (imię), witaj ……..(imię);

Jak się masz? Jak się masz?

Wszyscy Cię witamy, wszyscy Cię witamy, 

Bądź wśród nas, bądź wśród nas!

 

2. Statek – dziecko siedzi na kolanach, plecami do dorosłego. Dorosły kołysze się na boki w rytm wierszyka, jak statek na falach. Na koniec dorosły przewraca się na bok przyciskając dziecko swoim ciałem. Ważne, aby dziecko musiało się trochę posiłować, zanim wydostanie się spod dorosłego.

Burza na morzu;

Wicher dmie;

Za chwilę statek;

Przewróci się!

 

3. Lustro – dziecko siedzi na kolanach, twarzą do dorosłego. Dorosły pokazuje różne gesty np. mycie zębów, czesanie włosów itp., a dziecko naśladuje jego ruchy. Potem następuje zamiana i dorosły naśladuje ruchy wykonywane przez dziecko. 

 

 

Można też pokazywać różne miny, np. wesołą, smutną, przestraszoną, zdenerwowaną itp. 

 

 

4. Kołyska – dziecko siedzi na kolanach, plecami do dorosłego. Dorosły przytrzymuje dziecko rękami i robiąc zamach odchyla się na plecy podnosząc jednocześnie nogi w górę. Potem energicznym ruchem powraca do pozycji siedzącej. Cały ruch powinien przypominać kołysanie na fotelu bujanym.

 

Ważne, żeby dorosły w trakcie ćwiczenia podtrzymywał dziecko,

dociskając jego ciało do swojego brzucha, tak aby dziecko nie zsunęło się na bok. 

 

 

5. Samochód – dziecko siedzi na podłodze między nogami dorosłego, zwrócone do niego plecami. Dorosły i dziecko poruszają się razem, przesuwając po podłodze tak, żeby dziecko cały czas było między nogami dorosłego.  W ten sposób udają jadący samochód, więc dziecko może też naśladować “samochodowe dźwięki”: warkot silnika, trąbienie itp. 

 

5a. Awaria samochodu – dziecko stawia stopy na podłodze i prostując nogi w kolanach popycha dorosłego całym swoim ciałem do tyłu. W ten sposób dziecko “holuje” samochód do warsztatu. 

 

 

6. Piłowanie drewna – dorosły i dziecko siedzą na podłodze w rozkoku, trzymając się za dłonie. Obydwoje zwróceni są do siebie twarzami. Dziecko odchyla się do tyłu kładąc się na podłodze, a dorosły pochyla się do przodu trzymając dziecko za ręce. Potem następuje zamiana ruchu, Dorosły odchyla się do tyłu kładąc się na podłodze, a dziecko pochyla się do przodu. Obydwoje czały czas trzymają się za ręce. 

 

Dziecko może wsunąć swoje nogi między/pod nogi dorosłego, żeby zmniejszyć odległość.

Ważne, żeby osoba odchylająca się do tyłu, mogła położyć na podłodze całe ciało, zarówno plecy jak i głowę. 

 

 

7. Ciąganie po podłodze – dziecko leży na plecach na podłodze, odchylając ręce za głowę. Dorosły chwyta dziecko za donie/nadgarstki i idąc tyłem ciągnie je po podłodze. Dorosły może robić różne zwroty i zmiany kierunku, żeby uatrakcyjnić ćwiczenie. Potem dorosły zmienia sposób ciągnięcia dziecka, chwytając na nogi na wysokości kostek. Dziecko może mieć ręce ułożone wzdłuż tułowia lub odchylić je za głowę, aby bezwładnie ciągnęły się za głową. 

   

 

 

 

 

8. Wahadło – dziecko staje tyłem do dorosłego. Dorosły chwyta dziecko pod pachy i podnosi do góry. Porusza ciałem dziecka w prawo i w lewo, naśladując wahadło w zegarze. Dziecko może mieć nogi opuszczone do dołu lub podniesione do góry, przed siebie. 

 

 

 

 

 

9. Karuzela – dziecko staje tyłem do dorosłego. Dorosły chwyta dziecko pod pachy i podnosi do góry. Dorosły obraca się wokół własnej osi kręcąc się z dzieckiem jak na karuzeli. Dorosły może podnosić i opuszczać dziecko w trakcie kręcenia poruszając odpowiednio swoimi rękami. 

 

 

 

 

 

10. Masaż CMC – na koniec dorosły masuje plecy dziecka. Jeśli dziecko zna ten masaż, to można zrobić zamianę, aby dziecko pomasowało też dorosłego. Schemat masażu: masaż otwartą dłonią, ugniatanie ciasta, jazda na nartach, drapanie kotka, gra na pianinie, masaż otwartą dłonią.

Masaż został opisany przez panią Anię Michalską na naszej stronie FB.  Można tam również pobrać piosenkę ułatwiającą masowanie.  

masaż CMC

Życzymy Wam dobrej zabawy!

Dzień 28 – wtorek 5.05.2020

Witajcie Zajączki!

Jeśli naprawdę masz bystre oczy,

żadna zagadka cię nie zaskoczy!

Pamiętacie zabawę “Coś tu nie gra”? Dzisiaj jej dalszy ciąg.

Żółwie powoli kroczą przed siebie

i podziwiają ptaki na niebie.

Na pyszczkach mają uśmiechy słodkie,

jakby przed chwilą zjadły szarlotkę!

 

I tylko jeden żółwik malutki,

za nic wyjść nie chce ze swej skorupki!

Może się boi, albo się wstydzi…

Na pewno malca z daleka widzisz!

 

Stado wielbłądów idzie po piasku

(widać je wszystkie na tym obrazku).

Każdy z nich wdzięcznie unosi głowę,

ale… czy wszystkie są jednakowe?

Czy po dwa garby mają na plecach?

Chyba nie wszystkie… A to ci heca!

Jest taki, który jeden garb nosi.

Pokaż go szybko, nie daj się prosić!

 

Tłumnie zjawiły się misie panda.

Cóż za przemiła, wesoła banda!

Bialutkim brzuszkiem każdy potrząsa,

z bambusem w łapce wesoło pląsa.

 

Naprawdę piękne to widowisko!

Lecz coś artystom chyba nie wyszło-

jeden z tancerzy zgubił swój kijek…

Który to z misiów? Pewnie odkryjesz!

 

Ryb niezliczona ilość w głębinie

wielka ławica przez morze płynie.

Jest tak ogromna i kolorowa,

że bardzo łatwo jest w nie się schować.

 

Mała krewetka lubi czasami

popływać sobie między rybkami.

Siedzi cichutko, lecz skrycie marzy,

że może jednak ją zauważysz?

 

Tłum nosorożców, w wielkim upale,

troszeczkę cienia chciałby odnaleźć.

Idą przed siebie zdyszaną zgrają,

zniecierpliwione tupią, parskają.

Z sił całkiem opadł jeden maluszek,

więc cicho jęczy: – Odpocząć muszę…

Gdzie się ułożył na odpoczynek?

Znajdź go i pociesz, smutną ma minę.

 

Brawo! Zauważyliście co tu nie gra! Do jutra!

 

Dzień 27 – poniedziałek 4.05.2020

Witajcie Zajączki!

Czy wiecie, że dzisiaj jest święto wszystkich strażaków? Strażacy spieszą z pomocą ludziom i zwierzętom. Posłuchajcie, jak wygląda ich praca:

https://www.youtube.com/watch?v=jXF3Wba–Uo

Teraz ich praca jest szczególnie trudna. W tym roku padało bardzo mało deszczu. W lasach, w parkach, na łąkach i na polach jest bardzo sucho i dlatego łatwo o pożar. Strażacy mają w tym roku dużo pracy, niestety….

Pamiętacie Strażaka Sama?

Posłuchajmy jego rad:

“Nigdy nie baw się zapałkami lub zapalniczką”

“Jeśli poczujesz dym lub zobaczysz ogień, powiedz o tym dorosłemu”

“Nie baw się w pobliżu otwartych źródeł ognia, takich jak kominki, kuchnie węglowe, ogniska.”

“Nie kładź ubrań ani zabawek blisko źródeł ognia.”

Strażak Sam ostrzega też, żeby nie wyrzucać śmieci, a zwłaszcza szklanych butelek na trawę w lesie lub parku. One też mogą się zapalić w silnym słońcu. To właśnie przydarzyło się Normanowi:

  

  

Może spróbujecie opowiedzieć tę historię?

Strażacy dużo czasu spędzają w remizie strażackiej. Jest to czas, w którym sprawdzają czy wozy i inne sprzęty strażackie są sprawne.

   

To ważne, żeby wszystko działało sprawnie, kiedy wyruszają na akcję!

Zajączki, a może narysujecie strażaka lub wóz strażacki?

To będzie miły prezent dla wszystkich Strażaków, którym dziękujemy za ich trudną i niebezpieczną pracę!

Dzień 26 – czwartek 30.04.2020

Dzień dobry Zajączki!

Zbliża się majówka, czas trzech świąt: Święto Pracy, Dzień Flagi i Święto Konstytucji. Z okazji tych świąt wieszamy w oknach, na balkonach lub w ogrodach flagę naszego kraju – Polski.

Możecie taką flagę zrobić z rodzicami. Potrzebna jest biała i czerwona kartka A5, patyczek szaszłykowy, klej i nożyczki. Jeśli nie macie czerwonej kartki, pomalujcie połowę białej kartki na czerwono. Pamiętajcie, aby zrobić to z obu stron kartki.

 

Konstytucja, to zbiór praw, które mają chronić wszystkich ludzi w państwie. Konstytucja jak straż, pilnuje bezpieczeństwa i wolności wszystkich ludzi, dba i troszczy się o nich. Czy wiecie, że w naszym przedszkolu też tworzymy wspólnie prawa, które się nami opiekują?

“W sali mówimy cichym głosem, krzyczeć możemy na podwórku” – to prawo opiekuje się wszystkimi, którzy chcą skupić się na swojej zabawie i głośne zachowanie innych bardzo by im przeszkadzało. Trudno oglądać książki czy grać w memo, gdy w sali jest głośno. Dzwoneczek prosi więc “Mówcie cichym głosem”.

“Możemy biegać na sali gimnastycznej i w ogrodzie” – to prawo pomaga bawić się bezpiecznie w sali przedszkolnej. Można spokojnie budować, bawić się lalkami, poleżeć sobie na dywanie. Jesteśmy bezpieczni.

“Pomagamy sobie w dobrej zabawie” – to prawo uczy nas, że dobra zabawa jest wtedy, kiedy wszystkie bawiące się osoby są wesołe i zadowolone. Jeśli ktoś jest smutny lub zdenerwowany to znak, że trzeba coś zmienić w zabawie, aby dla wszystkich była przyjemna. Musimy nauczyć się współpracować i rozmawiać. Jeśli to dla Ciebie trudne, poproś o pomoc dorosłego.

“Kłótnie kończymy rozmową” – czasami między dziećmi, tak jak między wszystkimi ludźmi, dochodzi do konfliktów i kłótni. Kiedy ktoś robi coś, czego nie lubisz, powiedz STOP! NIE LUBIĘ! Tak możesz się obronić, gdy ktoś chce zabrać Twoje zabawki, popsuć budowlę itp. Pamiętaj, że możesz też poprosić dorosłego o pomoc, jeśli Twoje STOP nie wystarczy.

Miłego świętowania!

Dzień 25 – środa 29.04.2020

Witajcie Zajączki! 

 Dzisiaj środa, więc znowu zapraszamy Was na Brykanki, czyli zajęcia ruchowe dla dzieci i rodziców. Przypomnimy Wam kolejne ćwiczenia z naszych Brykanek. Możecie poćwiczyć z dorosłym lub z rodzeństwem.  

1. Piosenka powitalna – zaśpiewajcie dla rodzica lub rodzeństwa znaną Wam piosenkę, a potem niech ta osoba zaśpiewa dla Was. Dla przypomnienia zamieszczamy nagranie z melodią.

Witaj …… (imię), witaj ……..(imię);

Jak się masz? Jak się masz?

Wszyscy Cię witamy, wszyscy Cię witamy, 

Bądź wśród nas, bądź wśród nas!

 

2. Zegar – dziecko siedzi na kolanach, plecami do dorosłego. Dorosły kołysze się na boki w rytm wierszyka, jak wahadło zegara. Na koniec dorosły chwyta dziecko pod pachy i podnosi do góry. Dziecko jest kukułką wyskakującą z zegara, gdy wybija pełna godzina. Można powtórzyć wierszyk kilkukotnie odliczając kolejne godziny. Dorosły podnosi dziecko do góry tyle razy,  ile wskazuje godzina w wierszyku.

Tik – tak, tik – tak;

Zegareczkiem jestem ja!

Tik – tak, tik – tak;

Pierwsza (druga, trzecia…) godzina wybiła!

 

3. Fikołek –  dorosły siedzi na podłodze z wyprostowanymi nogami. Dziecko staje za plecami dorosłego i przekłada mu ręce nad ramieniem. Dziecko, opierając się brzuchem na ramieniu dorosłego, wykonuje przewrót w przód, czyli fikołka nad ramieniem dorosłego. Dziecko ląduje na nogach dorosłego.

 

Ważne, żeby dorosły w trakcie przewrotu podtrzymywał dziecko, pochylając jego głowę do brzucha.

Dziecko w trakcie przewrotu nie może patrzeć do góry, czyli odchylać głowy do tyłu.

 

 

4. Samolot – dorosły leży na plecach na podłodze, z nogami ugiętymi w kolanach. W trakcie ćwiczenia dorosły i dzicko próbują nawiązać kontakt wzrokowy. 

 

Dziecko staje przed dorosłym, kadzie się brzuchem na jego podudziach i chwyta dorosłego za ręce. Dorosły, trzymając dziecko za ręce, unosi podudzia do góry podnosząc też dziecko w górę. Dorosły lekko porusza nogami kołysząc dziecko w różne strony. Ważne, aby dziecko uniosło swoje nogi i spróbowało utrzywać je w jednej linii z tułowiem, jak “ogon samolotu”.

 

 

 

Dziecko staje przed dorosłym. Dorosły opiera stopy na biodrach dziecka i chwyta dziecko za ręce. Dorosły, trzymając dziecko za ręce, unosi nogi do góry prostując je w kolanach. W ten sposób podnosi też dziecko w górę i lekko kołysze je nad sobą. Ważne, aby dziecko spróbowało utrzywać nogi w jednej linii z tułowiem, jak “ogon samolotu”.

 

 

5. Karuzela na palcu – dorosły siedzi na podłodze w rozkroku z wyprostowanymi nogami. Dziecko trzyma dorosłego za palec i biega dookoła niego, raz w jedną, raz w druga stronę.

 

 

Przechodząc nad nogami dorosłego dziecko musi robić duże kroki i uważać, żeby nie nadepnąć na nogę dorosłego. 

 

 

6. Skała i słoń – dziecko klęka na podłodze podwijając nogi i rece pod siebie, przyjmuje stabilną pozycję jak “skała”. 

 

 

Dorosły próbuje przesunąć lub przewrócić dziecko na bok. 

 

 

Potem jest zamiana i dorosły klęka na podłodze, przyjmując stabilną pozycję “skały”.

 

Dziecko opiera dłonie na plecach dorosłego i próbuje przesunąć lub przewrócić dorosłego.

Dziecko może też usiąść na podłodze plecami do dorosłego, postawić stopy na podłodze i prostując nogi w kolanach przepychać dorosłego całym swoim ciałem. 

 

7. Kula u nogi – dorosły staje w rozkroku, a dziecko siada na jego stopie, obejmując nogę dorosłęgo swoimi rękami i zaplatając wokół niej swoje nogi. 

 

Dorosły spaceruje z dzieckiem “przyklejonym” do swojej nogi jak “więzień z kulą”.

Dziecko może obejmować najpierw jedną, a potem druga nogę dorosłego.

 

 

8. Taniec pingwinów – dziecko staje bosymi stopami na stopach dorosłego. Dorosły i dziecko są zwróceni do siebie  twarzami, trzymają się za ręce. W tej pozycji wspólnie próbują spacerować, a potem zatańczyć do ulubionej muzyki.

 

Dziecko może stanąć tyłem na stopach dorosłego.

W tej pozycji również można spacerować lub tańczyć. 

 

 

9. Plecak – dorosły w pozycji stojącej trzyma dziecko na plecach, jak “plecak”, lub na ramionach “na barana”. Dziecko obejmuje dorosłego rękami i nogami. Dorosły spaceruje z dzieckiem, może też pochylać się, kucać lub podskakiwać tak, żeby dziecko musiało włożyć wysiłek w utrzymanie się na jego plecach. 

 

W czasie spaceru warto podtrzymać dziecko ręką, chociaż zsunięcie się z dorosłego też może sprawić dziecku dużo radości. 

 

 

 

10. Masaż CMC – na koniec dorosły masuje plecy dziecka. Jeśli dziecko zna ten masaż, to można zrobić zamianę, aby dziecko pomasowało też dorosłego. Schemat masażu: masaż otwartą dłonią, ugniatanie ciasta, jazda na nartach, drapanie kotka, gra na pianinie, masaż otwartą dłonią.

Masaż został opisany przez panią Anię Michalską na naszej stronie FB.  Można tam również pobrać piosenkę ułatwiającą masowanie.  

masaż CMC

Życzymy Wam dobrej zabawy!

Dzień 24 – wtorek 28.04.2020

Witajcie Zajączki!

Dzisiaj opowiadamy obrazki a nawet historyjkę o tym co robią ptaki wiosną (czyli dalszy ciąg rozwijania myślenia przyczynowo-skutkowego).

Obejrzyjcie kolejne obrazki i możecie opowiedzieć co robią kosy.

(ten ciemny to tata a ten jaśniejszy to mama)

 

A teraz zabawa w detektywów. Zaglądamy nad staw w Królikarni.

Zobaczcie co robi kaczka łyska.

Macie rację ukryła się w trzcinach, ale ciekawe co ona robi?

Jeżeli chcecie możemy razem narysować swoją historyjkę o ptakach.

Zaczynamy od narysowania stawu.

Po stawie pływa kaczka.

Czarną kredką bujamy uśmiech.

Teraz dorysujcie głowę, dziób i skrzydło.

Na koniec spróbujcie ukryć kaczkę w wysokiej trawie i trzcinach.

Ta kaczka chyba nie jest sama.

Ciekawe co wydarzyło się na waszych obrazkach?

Bawcie się dobrze!

Dzień 23 – poniedziałek 27.04.2020

Witajcie Zajączki!

Dzisiaj proponujemy wam zabawy polegające na łączeniu przyczyny ze skutkiem i przewidywaniu, co może się stać.

Na początek eksperyment śniadaniowy.

Co się stanie gdy …

Ten eksperyment można zrobić w łazience lub wieczorem:

Teraz eksperymenty polegające na ustaleniu, które zmiany są odwracalne, a które nie.

czy da się usunąć tę farbę z kartki? …

czy uda się, czy nadal będzie taka ładna jak na początku?

Na koniec zagadki – co trzeba zrobić, aby było lepiej:

Bawcie się dalej sami! Miłego dnia!

 

Dzień 22 – piątek 24.04.2020

Witajcie Zajączki!

Dzisiaj chciałabym Wam zaproponować wspólną grę. Pamiętacie grę w “Wyścigi ślimaków”?

Drodzy Rodzice, to w naszym przedszkolu gra kultowa. I świetna dla trzy- i czterolatków na rozpoczęcie przygody z grami i rywalizacją, ponieważ ścigają się ślimaki, a nie dzieci.

W orginale jest 6 ślimaków w sześciu kolorach, dwie kostki, plansza z sześcioma torami dla każdego ślimaka.

Zasady są proste: uczestnicy gry rzucają kostką (my gramy jedną), po torze przesuwa się ślimak, którego kolor wyrzuciła kostka.  Uczestników gry może być dowolna liczba, uczestnicy nie są przypisani do koloru ślimaka, każdy z nich gra wszystkimi ślimakami, kostka decyduje o ruchu. To oznacza również, że dziecko może w tę grę grać samo! Może to pomysł na chwilę czasu dla siebie, Drodzy Państwo?

Taką grę można zrobić wspólnie z dzieckiem. Oto przykład uproszczonej wersji, z trzema kolorami:

Kostka zrobiona jest z pudełka, ślimaki z masy solnej (można zastąpić plasteliną, modeliną lub zagrać klockami):

Plansza to dwie sklejone kartki z bloku, ścieżki ślimaków wyznaczają kolorowe karteczki.

Taką planszę można też narysować i poprosić dzieci o kolorowanie ścieżek.

W przedszkolu podczas tej gry budujemy atmosferę: dopingujemy ślimaki, martwimy się, gdy któryś pozostaje w tyle i dodajemy mu otuchy, trzymamy kciuki, żeby na kostce pojawił się kolor dla naszego ulubionego ślimaka. Taka zabawa w zaangażowanych komentatorów sportowych.

Gra kończy się, gdy wszystkie ślimaki dotrą na metę, każdemu gratulujemy udanego wyścigu.

Dobrej zabawy!

 

Dzień 21 – czwartek 23.04.2020

Witajcie Zajączki!

Dzieci w przedszkolu lubią bawić się modeliną, ciastoliną, plasteliną. Mamy tace, foremki, wałki, specjalne nożyki i różne “wtykanki”, które pozwalają dzieciom bawić się kreatywnie, tworzyć i niszczyć, a przy okazji trenować sprawność manualną.

Zapraszam Zajączki do przygotowania masy solnej w domu:

Potrzebna jest mąka, drobna sól i woda.

Jeśli chcecie, aby Wasza masa solna miała kolory, to potrzebne są też płynne farby lub (lepiej) barwniki spożywcze.

Mąkę i sól, w proporcjach 1:1, mieszamy. Prosimy o pomoc rodziców w przygotowaniu proporcji, to ważny moment! Do soli i mąki dodajemy trochę wody i staramy się wyrobić ciasto. Wody dolewamy ostrożnie, żeby ciasto nie zrobiło się zbyt miękkie, wodniste. Pamiętajcie, że kiedy wyrabiacie ciasto, rozpuszcza się w nim sól i ciasto dzięki temu staje się wilgotne i gładkie.Jeśli chcecie nadać mu kolor, to podzielcie je na porcje i do każdej porcji dodajcie inną farbę/barwnik spożywczy. Ostrożnie, farba działa jak woda i może nadmiernie rozwodnić ciasto.

Teraz możemy wałkować, robić kulki i wałeczki, wycinać kształty foremkami. Przy okazji te działania doskonale ćwiczą sprawność manualną Zajączków.

Można też wtykać w ciasto, ziarna, makaron, układać wzory z zapałek, wykałaczek lub  nitek makaronu.

Można też lepić, jak z modeliny czy plasteliny:

Masę solną można też utwardzać w piekarniku, oczywiście samą, bez wtykanych elementów, w temperaturze 180 stopni. Tylko  UWAGA! utwardzamy masę bezbarwną lub kolorowaną barwnikami spożywczymi. Zwykłe farby po włożeniu do piekarnika mogą być toksyczne! Kolorowe dzieła z masy solnej można wysuszyć na słońcu.

Masę solną można przechowywać w lodówce w foliowej torebce.

Dobrej zabawy!   

Dzień 20 – środa 22.04.2020

Witajcie Zajączki! 

W środy były w przedszkolu Brykanki, czyli zajęcia ruchowe dla dzieci i rodziców. Dzisiaj przypomnimy Wam kilka ćwiczeń z naszych Brykanek. Możecie poćwiczyć z dorosłym lub z rodzeństwem. 

1. Piosenka powitalna – zaśpiewajcie dla rodzica lub rodzeństwa znaną Wam piosenkę, a potem niech ta osoba zaśpiewa dla Was. Dla przypomnienia zamieszczamy nagranie z melodią.

Witaj …… (imię), witaj ……..(imię);

Jak się masz? Jak się masz?

Wszyscy Cię witamy, wszyscy Cię witamy, 

Bądź wśród nas, bądź wśród nas!

 

2. Jedzie Pan – dziecko siedzi na kolanach, plecami do dorosłego. Dorosły porusza nogami, aby dziecko podskakiwało w trakcie wierszyka. Na koniec dorosły rozsuwa nogi, żeby dziecko wpadło w “dół” między nogami dorosłego. 

Jedzie, jedzie pan, pan;

Na koniku sam, sam;

A za panem chłop, chłop;

Na koniku hop, hop!

Kamienie, kamienie, dół!

3. Podkóweczka – dziecko siedzi na kolanach, twarzą do dorosłego. Dorosły trzyma w jednej dłoni bosą stopę dziecka, a drugą ręką rysuje na podeszwie stopy elementy wierszyka. Ten sam wierszyk można “narysować” na obydwu stopach dziecka.

Podkóweczka, podkóweczka; (rysujemy palcem kształt podkowy)

I gwoździczek, i gwoździczek; (naciskamy palcem trzy punkty na podeszwie)

I moteczkiem: stuk, stuk, stuk; (uderzamy pięścią w podeszwę)

I pilnikiem: piłu, piłu. (poruszamy po podeszwie krawędzią dłoni)

 

4. Paluszek  – dziecko siedzi na kolanach, twarzą do dorosłego. Dorosły mówi wierszyk, w czasie którego najpierw zgina palec wskazujący, a potem go prostuje i pokazuje na sobie część ciała wymienioną w wierszyku. Dziecko naśladuje ruchy dorosłego wskazując swoją część ciała wymienioną w wierszyku. Potem dziecko mówi wierszyk i obydwoje wskazują części ciała partnera, które zostały wymienione w wierszyku.

 

Paluszek zginam;

Paluszek prostuję;

Paluszkiem ………(ucho, nos, kolano, brzuch itp.) pokazuję!

 

5. Domek  –  dorosły staje na czworakach, a dziecko  wchodzi pod dorosłego przyjmując tą samę pozycję. Dorosły i dziecko poruszają się razem chodząc na czworakch tak, żeby dziecko cały czas było pod dorosłym.

5a. Katastrofa – w trakcie spaceru dorosły przewraca się,

przyciskając dziecko swoim ciałem.

Ważne, aby dziecko musiało się trochę posiłować,

zanim wydostanie się spod dorosłego.

 

6. Konik – dorosły staje na czworakach, a dziecko  wchodzi na plecy dorosłego. Dziecko może siedzieć lub leżeć na dorosłym, jeśli nie czuje się pewnie. Dorosły porusza się chodząc na czworakch, a dziecko próbuje utrzymać równowagę na “koniku”. Upadki z tej wysokości zazwyczaj nie są groźne, szczególnie jeśli dorosły chodzi po dywanie.

6a. Narowisty konik – w trakcie spaceru konik zaczyna brykać.

Dorosły porusza się tak, aby dziecko podskakiwało na jego placach.

Konik może też “stanąć dęba”,  gdy dorosły oderwie ręce od podłogi i podniesie się na kolana.

Warto wtedy podtrzymać dziecko ręką, chociaż zsunięcie się z dorosłego też może sprawić dziecku dużo radości. 

 

7. Drzewo – dorosły klęka na jednym kolanie, a drugą nogę opiera o podłogę. Dziecko  wspina się na nogę dorosłego, a potem z niej zeskakuje. 

 

Stojąc “na drzewie” dziecko może trzymać się tylko jedną ręką, a drugą pomachać lub “przybić piątkę” z dorosłym. 

Po zejściu z drzewa dziecko może też przejść na czworakach pod nogą dorosłego, jakby wchodziło do dziupli. 

 

 

8. Akrobata – dorosły stoi uginając nogi w kolanach. Dziecko opiera stopy na udach dorosłego i trzymając się jego rąk staje na dorosłym. Nogi i ręce dziecka powinny być wyprostowane.

 

 

Dziecko może odchylić się do tyłu, jeśli dorosły wyprostuje ręce w łokciach. 

 

 

9. Uciekający mostek – dorosły robi ze swojego ciała różne mostki: na stojąco , w klęku lub opierając się o ścianę.  Gdy dziecko przejdzie pod mostem, dorosły robi mostek w innym miejscu, aby dziecko musiało za nim pobiec. Potem jest zamiana i dziecko robi mosty dla dorosłego, który próbuje się pod nimi przecisnąć.

   

10. Masaż CMC – na koniec dorosły masuje plecy dziecka. Jeśli dziecko zna ten masaż, to można zrobić zamianę, aby dziecko pomasowało też dorosłego. Schemat masażu: masaż otwartą dłonią, ugniatanie ciasta, jazda na nartach, drapanie kotka, gra na pianinie, masaż otwartą dłonią.

Masaż został opisany przez panią Anię Michalską na naszej stronie FB.  Można tam również pobrać piosenkę ułatwiającą masowanie.  

masaż CMC

Życzymy Wam dobrej zabawy!

Uwaga teatr o 12 .00 we wtorek 21.04.2020 !

Drogie Liski, Kotki i Zajączki, oto link do teatrzyku “Odważny pastuszek” Zapraszamy o 12.00:) trzeba kliknąć ten link: 
https://www.youtube.com/watch?v=xH9uFptIA5w&fbclid=IwAR3XQZNe6_Tcr3WT5ZPviTcEWXiTT8y66SazGnDm5RLMO8gnKwAfV9ezAks

Dzień 19 – wtorek 21.04.2020

Witajcie Zajączki!

Dzisiaj proponujemy wam zabawę “Coś tu nie gra”.

Ptaszkom nie brak apetytu,

w brzuszkach burczy im od świtu.

Słychać szczebiot i ćwierkanie:

Mamy chętkę na śniadanie!

Mnóstwo dziobków i pazurków grzebie w ziemi na podwórku.

Czy potrafisz wskazać szpaczka, który znalazł już robaczka?

 

Zabawne strusie pióra swe stroszą,

głowy do góry dumnie podnoszą.

Ale czy żaden z nich się nie schyla?

Wszytko okaże się lada chwila!

Wyprostowane są strusie szyje, ale przed tobą się nie ukryje

ten, który na dół opuścił głowę, by dziobać ziarna smaczne i zdrowe.

 

Gdy się flamingi tłumnie zgromadzą

stoją, mrugają, piórka swe głaszczą.

Każdemu pięknie w stroju różowym,

a każdy pragnie być wyjątkowy!

 

Ale niestety, choć takie śliczne, chyba po prostu są identyczne!

Nie, jeden zgina nogę w kolanie. Który? Odpowiedz na to pytanie.

 

Po nocnym niebie księżyc się toczy.

Tłum nietoperzy otwiera oczy,

zerka wokoło wzrokiem ciekawym.

Wszystkie szykują się do zabawy!

Czarne skrzydełka zatrzepotały. Ziuuu! Nietoperze w górę wzleciały!

Tylko jeden wciąż jeszcze chrapie… Czy widzisz Gacka, małego gapę?

 

Szykowny pingwin ma wiele gracji.

Mógłby do dobrej iść restauracji,

bo frak ma czarny, koszulę białą,

tak jak pingwinom wszystkim przystało.

Ja ich rozróżnić wcale nie umiem…

Ty pewnie znajdziesz w pingwinim tłumie

tego, co czule chroni pisklaka.

 O! Malec właśnie wyjrzał spod fraka!

 

Domyślamy się, że odgadliście co tu nie gra. Do jutra!

 

Dzień 18 – poniedziałek 20.04.2020

Witajcie Zajączki!

Już zapewne wiecie, że z ciepłych krajów wróciły do nas bociany.

Odnalazły swoje gniazda, trochę je naprawiają i szukają pożywienia.

Posłuchajcie “Bajki o bocianie, który nie umiał łowić żab”  Wandy Chotomskiej.

 

Ale zabawna ta bajka! 

Jeżeli chcecie możemy razem namalować bociana.

To bardzo łatwy sposób. 

Potrzebna będzie farba czerwona i czarna.

Wystarczy pomalować dłoń czarną farbą i zrobić stempel.

O super, udało się!

Jeżeli nie to spróbujcie jeszcze raz, będzie więcej bocianów.

Jeszcze czerwoną farbą domalujcie dziób i nogi.

Pani Ania Michalska na FB uczyła was piosenki o boćku.

Może spróbujcie ją zaśpiewać.

Kle-kle boćku-Piosenki dla dzieci- Babadu TV

 

Dzień 17 – piątek 17.04.2020

Witajcie Zajączki!

Czy wiecie, że teraz jest kwiecień? To taki czas, kiedy zaczynają kwitnąć kwiaty. Budzą się do życia tulipany, żonkile, bratki, szafirki i wiele, wiele innych kwiatów. Ale tylko w kwietniu kwitną drzewa owocowe: jabłonie, śliwy, grusze, czereśnie, morele, wiśnie. U mnie na balkonie zakwitła śliwa, zobaczcie:

 

Ma piękne różowe kwiatki, do których przylatują pszczoły. Jeśli kwiatek odwiedzi pszczoła, to jest szansa, że zawiąże się owoc i jesienią na drzewku będą śliwki.

Zrobimy razem takie drzewko? Oto czego potrzebujemy:

Jeśli nie macie farb w tubce, to możecie rysunek zrobić innymi farbami lub kredkami. Brązową kartkę można pomalować farbami samemu lub poszukać jakąś tekturkę z pudełka. Albo namalować drzewko brązową farbą. ( Tylko wtedy nie poćwiczycie cięcia nożyczkami).

Brązową kartkę tniemy na paski i układamy na białej kartce drzewo:

Przyklejamy paski do kartki.

Teraz przygotowujemy farby: zieloną, białą i czerwoną.

Pomieszałam trochę białej z czerwoną i mam  też różową farbę.

Kwiatki śliwy mają różowe płatki i czerwone środki.

Patyczkiem do uszu robię wokół korony drzewa dużo czerwonych kropek:

A teraz drugim patyczkiem robię różową farbą płatki wokół środków. Każdy kwiatek ma pięć płatków, więc poćwiczymy przy okazji liczenie:

Maczamy patyczek w różowej farbie.

Malujemy płatki wokół kwiatka: jeden, dwa, trzy, cztery, pięć!

Maczamy patyczek w farbie.

Malujemy: jeden, dwa, trzy, cztery, pięć!

I tak dalej, aż namalujemy wszystkie kwiatki.

Drugim patyczkiem i zieloną farbą domalujemy listki. Możecie włączyć skoczną muzykę, żeby malowanie szło szybciej i weselej.

Moja szybka muzyka namówiła mnie jeszcze do namalowania trawki.

Pani Jadzia zobaczyła mój obrazek i przysłała mi zdjęcie jabłonki:

Może i ją namalujecie? Tylko weźcie niebieską kartkę, bo jabłonka ma białe kwiatki. A środki?

Środki kwiatków są żółte. Macie żółtą farbę?

Wesołej zabawy!

Dzień 16 – czwartek 16.04.2020

Witajcie wiosenne Zajączki!

Dzisiaj chciałabym pokazać Wam szafirki, które zakwitły na moim balkonie.

  

Pamiętacie? Takie same kwitną w przedszkolnym ogrodzie, pokazywała je na filmiku Pani Beatka, możecie je znaleźć na Facebooku.

Spróbujemy je razem narysować? Oto co będzie potrzebne:

Pamiętacie piosenkę o zielonej trawie? Słuchając refrenu, rysujcie na kartce zielonymi kredkami krótkie i długie linie, to będą łodygi i liście szafirków.

 

A teraz potnijcie na małe paski niebieską kartkę i przyklejcie paski do łodyg. Poćwiczymy trochę cięcie nożyczkami, będzie Wam to lepiej szło w rytm muzyki o zielonej żabie. Zielona żaba – ciach, zielony mech – ciach, zielona trawa -ciach, rechu, rechu, rech – ciach!

Wycięte paseczki przyklejcie do łodyżek szafirków:

Teraz weźcie niebieską kredkę i starajcie się w rytm muzyki stawiać kropki na niebieskich karteczkach. Wtedy Wasze szafirki zakwitną. Starajcie trafiać w niebieskie paski!

Udało się Wam trafić w kartki? Brawo!

Jeśli nie macie niebieskiej kartki, kleju i nożyczek, to możecie też zrobić tak:

Prawda, że wyglądają jak prawdziwe?

Dzień 15 – środa 15.04.2020

Witajcie Zajączki! 

Za oknem pochmurno i zimno, a w naszym ogrodzie… kwitną tulipany. Sami zobaczcie jak wyglądają: 

Dzisiaj zapaszamy Was do wysłuchania opowiadania Marii Różyckiej “O żółtym tulipanie”. Na naszej stronie FB możecie obejrzeć teatrzyk o tym samym tytule przygotowany przez panią Anię Ozimkiewicz.

 

Jeśli chcecie, możemy razem namalować tulipany. Potrzebne będą:

Ruszamy do pacy Zajączki?

Najpierw namalujemy  kolorowe kwiaty tulipanów. Zanużamy widelec w farbie i odciskamy na kartce “główkę” tulipana kołysząc w jednym miejscu widelcem do przodu/ do tyłu. Najlepiej używać oddzielnych widelcy do każdego koloru. Jeśli macie tylko jeden widelec, to warto go umyć przed zmianą koloru. Chyba, że chcecie namalować wielobarwne tulipany. 

Potem namalujemy trawę. Zanużamy widelec w zielonej farbie i odciskamy na kartce pionowe kreski przesywając widelec do góry i do dołu kartki.

Na koniec domalujemy łodyżki tulipanom, które rosną nad trawą. Zanużamy brzeg widelca w zielonej farbie i odciskamy pod kwiatem tulipana. 

Brawo!Tulipany są gotowe. Poczekajcie, aż obrazek wyschnie i możecie go komuś podarować. Może mamie, albo tacie? Na pewno ucieszą się z takiego prezentu. A może pokażecie zdjęcia tulipanów na Facebooku? Ciekawe, czy Wasze tulipany wyglądają podobnie jak tulipany na rabatce w parku.

Dzień 14 – wtorek 14.04.2020

Witajcie po świętach.

Czy piekliście mazurki?

Na pewno były pięknie ozdobione i już są zjedzone.

Jeżeli jeszcze jakieś okruchy zostały to możecie się pobawić w rozpoznawanie smaków.

Przygotujcie:

Zasłaniamy oczy chusteczką i smakując nazywamy jaki to miało smak.

Albo pobawcie się w rozpoznawanie zapachów.

Można przygotować podobne produkty: cytryna, pomarańcza, wanilia, mięta, cebula, czosnek …

Też zasłaniamy oczy, wąchamy i nazywamy rozpoznany produkt.

Wczoraj był lany poniedziałek.

To taki zwyczaj polewania się wodą czyli śmigus-dyngus.

W poniedziałkowy ranek …

Piski! Krzyki! Śmiechy!

Cała wieś tu biegnie!

Wiadra, miski, konewki i dzbanek …

Czy wy też polewaliście się wodą?

Dzisiaj pobawimy się wodą.

Przygotujcie: miskę i różne przedmioty (korki, kapsle, plastikowe pokrywki, łyżeczki, spinacze do bielizny, plastelinę, metalową kulkę lub inną zabawkę, piłeczki, kamyk …)

Pływające przedmioty:

 

 

 

 

 

 

 

 

Zaczarowane kropelki:

 

 

 

 

 

 

 

 

Przelewanki:

(tę zabawę proponowałyśmy wam 25 marca)

Życzymy Wam wesołej zabawy!

Dzień 13 – piątek 10.04.2020

Witajcie Zajączki!

Czy wiecie, że dziś wielkanocny piątek? Gdybyśmy mogli spotkać się dzisiaj w przedszkolu, to wiecie co by się działo? Wielkie pieczenie! Pieklibyśmy wspólnie babki wielkanocne, serniki lub mazurki, a potem wspólnie je ozdabiali…..A może uda się jednak wspólnie coś upiec? – Pani Ania zaprasza nas wszystkich na przedszkolnym Facebooku na wspólne robienie mazurka, a ja proponuje upieczenie babeczek do wielkanocnego koszyczka.

Składniki na cytrynowe babki i babeczki:

250g mąki

150g margaryny lub masła

200g cukru

250g serka waniliowego homogenizowanego

3 jajka

1 kisiel cytrynowy (można zastąpić aromatem cytrynowym lub sokiem z cytryny i 2 łyżkami mąki ziemniaczanej)

skórka starta z jednej cytryny

sok z 1/2 cytryny

4 łyżeczki proszku do pieczenia

cukier puder do posypania babeczek lub zrobienia lukru (niekoniecznie)

Działamy!

  1. Mikserem ucieramy jajka (całe!) z cukrem, aż masa zbieleje.
  2. Dodajemy masło lub margarynę (miękką) i dalej miksujemy.
  3. Dodajemy serek homogenizowany, miksujemy.
  4. Teraz powoli dokładamy mąkę, kisiel i proszek do pieczenia.
  5. Na koniec dodajemy skórkę i sok cytrynowy.
  6. Ciasto wlewamy do form: na dużą babkę, do foremek muffinkowych, co kto lubi i ma.
  7. Pieczemy w temperaturze 180 stopni. Jeśli tę porcję przeznaczymy na dużą babkę, to około 50-60 minut, muffinkom wystarczy 30-40. Jeśli do pieczonego ciasta wkładamy patyczek i wyjmujemy suchy, to znaczy, że ciasto jest gotowe!

Babeczki można posypać cukrem pudrem lub polać lukrem (cukier puder wymieszany z sokiem z cytryny).

A to niespodzianka, upiekłam też dla Was zająca, baranka i kurczaka, bohaterów dzisiejszego tygodnia.

A tak wyglądają ozdobieni lukrowymi pisakami:

Smacznego!

Spokojnych, radosnych i zdrowych świąt!

Dzień 12 – czwartek 09.04.2020

Witajcie Zajączki!

Dzisiaj zabieramy was w podróż z wielkanocnym jajkiem.

A dokąd dowiecie się z tej wesołej historyjki.

Wybrało się jajko w podróż przez zieloną łąkę.

Poprosiło o kropeczki czerwoną biedronkę.

Poturlało się do myszki miejscowej artystki,

by na skorupce białej namalować paski, listki.

Motyl namalował kwiatki.

Słonko zostawiło plamki.

Wpadło jajko do koszyka pomiędzy pisanki.

Ale czy wiecie co to są pisanki?

Odkąd jajko jest piękną malowanką nazywać się jajkiem już nie może, lecz pisanką.

Posłuchajcie piosenki o pisankach i na wielkim jaju namalujcie swoje opowiastki.

 

Teraz narysujcie wielkie jajo, a na nim swoje opowiastki.

Na koniec mamy dla Was niespodziankę. Zapraszamy Was do wysłuchania audiobooka o kurce i zbitych jajkach. To jedna z przygód wróbelka Elemelka z książki Hanny Łochockiej pt. “Psoty i kłopoty wróbelka Elemelka”. 

 

Dzień 11 – środa 08.04.2020

Gorąco witamy Zajączki!

Dzisiaj dzień poświęcony barankom i owieczkom. Zbliżają się Święta Wielkanocne, a te zwierzęta są jednym ze świątecznych  symboli. Na zdjęciu widzicie baranka i małą owieczkę.

Zapraszamy do wysłuchania piosenki o baranku. 

 

Jeśli macie ochotę, możemy razem zrobić owieczkę lub baranka. Potrzebne będą:

Ruszamy do pacy Zajączki?

Rysujemy  zielonymi kredkami krótkie kreski na całej kartce. To będzie trawa na łące. Najlepiej rysować je z dołu do góry.

Potem przyklejamy blisko siebie kilka wacików. Posmarujcie kartkę klejem, połóżcie waciki i dociśnijcie je ręką, żeby się dobrze przykleiły. To będzie brzuch naszej owieczki/baranka. 

Następnie tniemy nożyczkami czarny/brązowy papier na paski. Powinniście sobie z tym poradzić, bo ćwiczyliśmy takie cięcie w przedszkolu. Owieczka ma 4 nogi, więc potrzebujemy 4 paski, które przyklejamy klejem do brzucha owieczki/baranka. 

Czas wyciąć głowę owieczki/baranka. Spróbujcie wyciąć sami lub poproście o pomoc dorosłego. Wyciętą głowę przyklejamy do brzucha zwierzątka. 

Nasze zwierzątko nie ma jeszcze oczu. Możemy przykleić gotowe oczy, jeśli ktoś ma takie w domu. Jeśli nie macie to zrobimy oczy z plasteliny. Lepimy z plasteliny dwie małe, białe kuleczki i przyklejamy je do głowy zwierzątka. Potem lepimy dwie mniejsze czarne kuleczki i przyklejamy je na tych białych. 

Owieczka jest gotowa! Możemy dorobić owieczce rogi z plasteliny, żeby zamienić ją w baranka. Lepimy z plasteliny dwa wałeczki i przyklejamy na głowie zwierzątka. 

Teraz na łące stoi baranek. A może ktoś zrobi dwa zwierzątka, owieczkę i baranka, pasące się razem na łące? Możecie pokazać nam swoje prace na Facebooku. 

Zobaczcie, jakie stado owieczek zrobili kiedyś wasi koledzy z grupy Mrówek.

Jak myślicie, czy wyglądają podobnie jak prawdziwe stado owiec? 

Dzień 10 – wtorek 07.04.2020

Witajcie Zajączki!

Już za kilka dni rozpoczynają się Święta Wielkanocne.

Najwyższy czas zacząć się do nich przygotowywać.

Dzisiaj proponujemy wam dzień ze świątecznym kurczaczkiem.

 

To jest kogut i kura czyli tata i mama kurczaczka.

A to malutkie kurczaczki.

Na pewno wiecie, że one mieszkają na wsi w kurniku.

Ale skąd one się biorą dowiecie się z historyjki o zdziwionym jaju.

     

Możecie ją opowiedzieć zaczynając od tego: było sobie jajo, …

Przygotujcie sobie kredki i koła to razem zrobimy świąteczne kurczaczki.

Z tych kół układamy brzuszek, głowę, oko, skrzydełko, wycinamy dziobek i przyklejamy.

Możecie też sami narysować okrągły brzuszek kręcąc w koło, w koło, aż zrobi się cały żółty. Później trochę mniejszą głowę, oko, dziobek i łapki.
A skrzydełko – bujamy wesoły uśmiech.

Jestem pewna, że uda wam się zrobić mnóstwo kurczaków.

Miłej zabawy! p. Jadzia

 

Dzień 9 – poniedziałek 06.04.2020

Witajcie Zajączki! 

Kto zna pieska o imieniu Reksio? Zapraszamy do wysłuchania audiobooka o wiosennej przygodzie Reksia. 

 

Dzisiaj pokażemy Wam bazie rosnące na wierzbie. Bazie to kwiatostany pojawiające się wiosną na gałęziach wierzby. Bazie pokryte są szarym meszkiem wyglądającym jak futerko, dlatego czasami nazywane są kotkami. 

 

Jeśli chcecie, możemy je razem namalować. Potrzebne będą:

Ruszamy do malowania Zajączki?

Malujemy brązową farbą długie kreski. To będą gałęzie wierzby. Możecie malować pędzelkiem lub palcem, jak wolicie.

Potem malujemy białą farbą bazie na gałęziach. Najłatwiej zrobić to kciukiem, czyli najgrubszym palcem ręki. Moczymy kciuk w farbie i odciskamy wzdłuż gałęzi. 

Brawo! Wasze bazie są gotowe. Poczekajcie, aż obrazek wyschnie i możecie powiesić go na lodówce lub na ścianie. Szkoda, że nie możemy zobaczyć Waszych prac. A może pokażecie zdjęcia bazi na Facebooku?

Dzień 8 – piątek 03.04.2020

Pozdrawiamy Was bardzo serdeczne! 

Czy znacie rzeżuchę? To taka “trawka do jedzenia”, którą można posiać w domu. Potrzebne jest jakieś małe naczynie (miseczka, filiżanka, nawet pokrywka od słoika), wata lub lignina (ręcznik papierowy, gaza) i nasiona rzeżuchy.

Do naczynia wkładamy watę i lekko ją moczymy wodą. Następnie delikatnie posypujemy watę nasionami rzeżuchy. Trzeba dbać, żeby wata była zawsze mokra, więc starajcie się nasionka codziennie delikatnie podlewać. Postawcie rzeżuchę na parapecie okna, żeby nasionka ogrzewało słońce i żeby zaczęły kiełkować.  Można to jeszcze przyspieszyć, jeśli zrobicie im małą szklarnię i zanim wykiełkują, przykryjecie naczynie folią spożywczą.

Powinien wystarczyć tydzień, aby rzeżucha urosła, więc będzie zieloną, jadalną ozdobą na wielkanocny stół.

Tylko pamiętajcie, żeby codziennie ją podlewać!

Szkoda, że nie zrobimy tego razem, ale może pokażecie zdjęcia Waszych upraw na Facebooku?

Dzień 7 – czwartek 02.04.2020

Pozdrawiamy Was bardzo serdeczne! 

Dzisiaj pokażemy Wam forsycje – krzaki, które zapowiadają, że wiosna naprawdę nadchodzi! Zanim na gałęziach pojawią się liście, rozkwitają na żółto. W pochmurny dzień wyglądają jak małe, żółte słoneczka.

 

Jeśli macie ochotę, to możemy je razem narysować. Potrzebne będą:

Ruszamy do rysowania Zajączki?

Weźcie, proszę, kartkę i brązową kredką rysujcie z rozmachem długie, brązowe kreski. Możecie dopingować się okrzykiem „I hop – kreska, i hop – kreska”, gdzie każdy okrzyk, to kreska na kartce.

Teraz poprosimy o szybką, rytmiczną muzykę (Drodzy Rodzice, dla ułatwienia powiem, że może być np. „Mamma mia” Abby, ale jak ktoś z Państwa nie lubi, to proszę się nie katować, tylko puścić ulubiony, szybki utwór: popularny, folkowy, klasyczny, byle szybki i rytmiczny)

Przy muzyce Zajączki żółtą kredką stukają po całej kartce i w ten sposób rysują żółte kropki. Duuużo!

Teraz postawcie żółtą kredkę w żółtej kropce i rysujcie 4 krótkie kreski od kropki na zewnątrz. To będą płatki forsycji. Możecie głośno liczyć: „Raz,dwa,trzy,cztery!”. Jeśli wszystkie żółte kropki będą miały kreski-płatki, to znaczy, że krzaki zakwitły.

A może jakiś zając, albo chłopiec lub dziewczynka pojawią się na Waszym obrazku, żeby obejrzeć forsycje?

Dzień 6 – środa 01.04.2020

Witajcie Zajączki!

Dzisiaj proponujemy wam zabawy w liczenie. Liczyć można wszystko co znajduje się w waszym otoczeniu. Ważne, żeby robić to często. Oto kilka pomysłów:

Dzień 5 – wtorek 31.03.2020

Pozdrawiamy Was bardzo serdeczne!

Dzisiaj proponujemy zabawę w domowej piaskownicy. Do przygotowania domowej piaskownicy potrzebujecie:

W domowej piaskownicy możecie:

Dzień 4 – poniedziałek 30.03.2020

Witajcie Zajączki !

Dzisiaj proponujemy Wam zabawy i gry rozwijające percepcję wzrokową i pojęcia matematyczne.

Czego brakuje? To znana dzieciom zabawa w czarowanie:

Co to jest? – Zabawa w zagadki czyli odgadywanie lub układanie prostych zagadek:

Czarodziejski worek – To zagadki dotykowe:

Życzymy wam wesołej zabawy!

Dzień 3 – piątek 27.03.2020

Pozdrawiamy Was bardzo serdecznie w piątek.

Dzisiaj proponujemy wam zabawy plastyczne:

Na koniec zagrajcie w cymbergaja z nakrętek: czyli popychacie nakrętki podstawką do kubka ( lub innym przedmiotem) – kto najdalej, do mamy, do bramki z klocków. Można też popychać dmuchając lub pstrykając palcem.

Życzymy wam wesołej zabawy!

Dzień 2 – czwartek 26.03.2020

Pozdrawiamy was bardzo serdeczne!

Dzisiaj proponujemy zabawy kulinarne czyli pieczenie ciasta bananowego zwanego chlebkiem bananowym. Łatwy i prosty przepis.

Potrzebne składniki:

Jak to zrobić?

Życzymy wam udanych wypieków i smacznego.

Dzień  1 – środa 25.03.2020 r.

Propozycje zabaw montessoriańskich:

1.Ćwiczenia w przelewaniu wody (potrzebne różne butelki, słoiki, lejek, dzbanek, taca, na której je ustawimy), nalewamy tak, aby nie rozlać na tacę
cele: ćwiczymy ruchy precyzyjne i docelowe

2.Zabawy ciszy i milczenia polegające na skupieniu uwagi i wewnętrznym wyciszeniu. Są to chwile, kiedy przerywamy swoje czynności i pracę, zamykamy oczy, rozluźniamy mięśnie, wyciszamy się, starając się zrelaksować i odprężyć. Uwrażliwiamy się na dźwięki, słowo, ćwiczymy koncentrację i koordynację.

“Jeżeli chcemy ciszy, musimy jej uczyć”

Maria  Montessori 

 Wybrane ćwiczenia wykonywane w ciszy:

nasłuchiwanie dźwięków z otoczenia przez 30 sekund
podawanie dzwonka, tak, by nie zadzwonił
– przekazywanie kubka z wodą, żeby nie stracić ani kropli
– chodzenie po linie (szaliku) z kubkiem wody
– tworzenie kompozycji z guzików (na zmianę, raz jedna osoba, raz druga)
– wprowadzanie kulki w ruch na obwodzie płaskiego pojemnika (pokrywka z okrągłego pudełka, miska)
– wysłuchanie brzmienia instrumentu z zamkniętymi oczami do końca trwania
dźwięku (dzwonek, cymbałki)
– chodzenie za dźwiękiem z zamkniętymi oczami

Miłej zabawy!