zmień kontrast

5 i 6-latki „Koty” On-line

 

                 

Co tu będzie ?

UWAGA! Ważna informacja!
Ze względu na panującą epidemię działania edukacyjne przedszkola realizowane są przez internet. Wszelkie publikowane materiały: zdjęcia, teksty, ilustracje, piosenki, audiobooki, karty pracy zamieszczane przez nas służą wyłącznie celom edukacyjnym. Prosimy by ich nie kopiować oraz nie rozpowszechniać. Dziękujemy!

Witam wszystkie Koty 30.06.2020r. wtorek

 

 

 

Zaśpiewajcie  piosenkę ,,Niech żyją wakacje” https://www.youtube.com/watch?v=VqwHPfrXbHo

Co trzeba zrobić, aby wakacje były udane? Oto kilka wakacyjnych rad:

Głowa nie jest od parady

I służyć ci musi dalej.

Dbaj więc o nią i osłaniaj

Kiedy słońce pali.

 

Płynie w rzece woda,

Chłodna, bystra, czysta.

Tylko przy dorosłych

Z kąpieli korzystaj.

 

Jagody nieznane,

Gdy zobaczysz w borze,

Nie zrywa! Nie zjadaj!

Bo zatruć się możesz.

 

Idziesz na grzybobranie.

Jaka rada stąd wynika?

Gdy jakiegoś grzyba nie znasz,

Nie wkładaj go do koszyka.

 

Biegać boso – przyjemnie,

Ale ważna rada:

Idąc na wycieczkę

Dobre buty wkładaj!

 

Piosenka ,,Bezpieczne wakacje” https://www.youtube.com/watch?v=ooLlYVi_NcU

 

Wszystkim Kotom i ich Rodzicom życzę słonecznych i bezpiecznych wakacji!!!

                                                                                                p. Wiesia

Witam wszystkie Koty 29.06.2020r. poniedziałek

Zapraszam was dzisiaj na letnie zagadki do malowania. Potrzebne będą farby lub kolorowe flamastry:

-odgadnij zagadki

-namaluj odpowiedzi

-do każdego krajobrazu domaluj siebie i rodzinę i to, co  lubicie robić na wakacjach.

Zagadka

Może się burzyć i pienić

Lśnić, błękitnieć i zielenić.

Szumieć, kołysać się może,

Bo takie jest właśnie….

Zagadka

Szumi jesienią, wiosną, zimą i latem

Choć ciszę, nie hałas lubi.

Daje nam grzyby i jagód wiele,

Lecz łatwo się w nim zgubić.

Zagadka

Są wysokie, skaliste,
Pokryte lasami.
Poznać je możemy
Wędrując szlakami.

       

Nauczcie się piosenki ,,Niech żyją wakacje” https://www.youtube.com/watch?v=VqwHPfrXbHo

Niech żyją wakacje,
niech żyje pole i las,
i niebo, i słońce,
wolny, swobodny czas.
Pojedzie z nami piłka
i kajak, i skakanka,
będziemy grać w siatkówkę
od samiutkiego ranka.
Gorące, złote słońce
na ciemno nas opali,
w srebrzystej, bystrej rzece
będziemy się kąpali.

Niech żyją wakacje,
niech żyje pole i las,
i niebo, i słońce,
wolny, swobodny czas.

Zaśpiewajcie  piosenkę razem z rodzicami. Na pewno ją znają!

                                                                                              p. Wiesia

Witam wszystkie Koty 26.062020r. piątek

Zbliżają się wakacje. Może być słonecznie, ale czasami może popadać deszcz. Zamiast się nudzić ułóżcie  wakacyjną  grę planszową. Potraficie już to zrobić, ale dla przypomnienia:  https://www.youtube.com/watch?v=yHZlTfI47G0

Na planszy zaznaczacie START i METĘ. W niektórych polach narysujcie, np. piłkę plażową, sarenkę, ognisko, piorun, parasolkę, słońce, koło ratunkowe, muchomora, lody… Potrzebna jest kostka i pionki.

Przykład:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grę rozpoczyna gracz, który wyrzuci jedno lub sześć oczek kostką.

 START

-Koło ratunkowe: aby było bezpieczniej pływasz z kołem ratunkowym – masz dodatkowy rzut kostką

-Sarenka: zobaczyłeś sarenkę – przeskakujesz trzy oczka do przodu

-Pali się las: cofasz się trzy oczka do tyłu

-Burza-piorun: musisz przeczekać burzę – stoisz jedną kolejkę

-Deszcz: zaczął padać deszcz – masz dodatkowy rzut kostką

-Słońce: jest gorąco, odpoczywasz – stoisz jedną kolejkę

-Piłka: uciekła ci piłka – przeskakujesz cztery oczka do przodu

-Muchomor: zdeptałeś muchomora – cofasz się dwa oczka do tyłu

-Lód: masz ochotę na loda? Dostaniesz go, gdy wyrzucisz dwa oczka koską.

                                                                                                                           META

                                                                                                                        p. Wiesia

                                                                                                        

Witam wszystkie Koty 25.06.2020r. czwartek

Zaśpiewajcie piosenkę ,,Lato na dywanie” https://www.youtube.com/watch?v=JY2LxTIkWyQ&list=PL7OVl7WqJXQKtWuSVoJg4Hhke1dsdjOEe 

Czy wiecie ,, Co to są wakacje”?

Wakacje to taki czas
Gdy przedszkole idzie w las
Mama z Tatą w piłkę grają
I wszyscy się opalają.
W tym magicznym czasie
Grzyby rosną w lesie
Woda ciepła w morzu
W górach też nie gorzej

Mogę długo spać
Lubię taki czas

Czy wiecie, gdzie w tym roku spędzicie wakacje?  – o planach wakacyjnych porozmawiajcie z rodzicami

   

 

                                   

Odpowiedzcie na pytania:

-co jest potrzebne do pływania w morzu lub jeziorze? (koło ratunkowe, materac, kapok…)

-co jest potrzebne do zabawy w piasku na plaży?(wiaderko, łopatka, foremki…)

-co jest potrzebne na wycieczkę w góry?(odpowiednie buty, mapa, butelka z wodą, lornetka…)

-co jest potrzebne do pływania po jeziorze?(łódka, żaglówka, rower wodny…)

-co jest potrzebne do wakacyjnych zabaw?(piłka, skakanka, ringo…)

Wykonajcie wakacyjną kartkę – ,,Moje wymarzone wakacje”. Możecie rysować, malować, z kolorowych gazet możecie powydzierać i ponaklejać gotowe miejsca przedstawiające różne krajobrazy, możecie zrobić  plażę z kaszy manny lub góry z kaszy gryczanej – bądźcie kreatywni!

Dla chętnych:

UBU i wakacje  https://www.youtube.com/watch?v=bVfro-PlEB8 

                                                                                                         p. Wiesia

Witam wszystkie Koty 24.06.2020r. środa

W sobotę, 20 czerwca przyszło do nas LATO

 

 

Na powitanie tej pięknej pory roku nauczcie się piosenki ,,Lato na dywanie”  https://www.youtube.com/watch?v=JY2LxTIkWyQ&list=PL7OVl7WqJXQKtWuSVoJg4Hhke1dsdjOEe  – śpiewają Fasolki

Wysłało do nas lato

Swój dywan latający

Buchnęło ciepłym wiatrem

Ogrzało buzię słońcem

Drzewami zaszumiało

Ptakami zaśpiewało

I nasze ukochane

,,Wakacje” – zawołało

Ref:

Lato, lato, lato

Lato baw się z nami

Lato, lato, lato

Bądźmy kolegami

Lato, lato, lato

Lato z przygodami

Obiecaj, że zawsze

Zostaniesz już z nami

Będziemy w morzu pływać

I w piłkę grać na plaży

Piosenki razem śpiewać

I razem w nocy marzyć

I co dzień na dywanie

Będziemy razem latać

Do wszystkich najpiękniejszych

Zakątków tego świata

Ref:

Lato baw się z nami…

Zapraszam do rozwiązania kilku zagadek związanych z latem. Kto ma ochotę może ustalić ilość sylab wyrazów będących rozwiązaniem zagadek (poprzez wyklaskiwanie) i wyodrębnić pierwszą

Gdy po deszczu lub po burzy
znów wygląda słonko,
kolorowy łuk maluje
nad stawem lub łąką (tęcza)

Widzisz je we dnie,
nie widzisz w nocy
zimą grzeje słabo,
latem z całej mocy (słońce)

W kubeczku czy na patyku,
wszyscy je lubimy.
Miło latem na języku,
poczuć małą porcję zimy (lody)

Zakładasz je na stopy,

gdy po plaży spacerujesz,

Swobodnie i wygodnie

Wtedy się w nich czujesz (klapki)

Jeden jest jednoczęściowy,
drugi z dwóch części się składa.
Gdy na plażę się wybierasz,
właśnie ten strój zawsze wkładasz (strój kąpielowy)

Za uszy wkładaj ich oba końce
i noś na nosie, gdy razi słońce (okulary przeciwsłoneczne)

Wskaż obrazek, który jest rozwiązaniem zagadki

   

Zapraszam was do wykonania kolażu o lecie. To  bardzo prosta i świetna zabawa.

Przygotuj: klej, kolorowe przeczytane już czasopisma czy gazety, nożyczki, kartkę A-4 lub większą.

Poszukajcie i wytnijcie obrazki, które kojarzą się wam z latem (lody, słońce, morze, piłka plażowa, koło ratunkowe, żaglówka…. Przyklejcie, jak najwięcej wycinków do kartki (obrazki mogą nachodzić na siebie). Możecie coś dorysować, dokleić wstążki, koraliki, piórka, łódkę z origami… .

Bądźcie kreatywni!              

                                                                                                              p. Wiesia                      

 

 Witam wszystkie Koty 23.06.2020r. wtorek

   

Składniki:

-parówka

-jajko

-olej

-warzywne dodatki, które lubi tata

-wykałaczka

-sól, pieprz

Sposób wykonania

1.Parówkę przekrój po długości zostawiając u góry w całości na około 1 cm. Teraz parówkę trzeba wygiąć w kształt serca i spiąć wykałaczką.

2.Włóż parówkę na patelnię z lekko rozgrzanym olejem i wbij do niej jajko.

3.Dopraw do smaku solą i pieprzem. Usmaż pod przykryciem do ścięcia się jaja.

4.Nie zapomnij o warzywnych dodatkach.

Przepis na bitą śmietanę:

-schłodzoną śmietanę 30% (200 ml) wlej do miski i ubijaj mikserem

 -gdy zacznie gęstnieć, dodaj 1 łyżkę miodu (syrop daktylowy, lub klonowy)

 -ubijaj dalej aż śmietana zrobi się sztywna a końcówki miksera będą zostawiały w niej ślady – potrwa to ok. 3-5 min.

 -dodaj ulubione owoce

                                                                                                     p. Wiesia                                                                    

Witam wszystkie Koty 22.06.2020r. poniedziałek

Jutro święto wszystkich tatusiów. Więc dzisiaj zapraszam do nauki piosenki ,,Dla taty” https://www.youtube.com/watch?v=-VDZDUQYWDc

Mój tata to ktoś

Kto ma w sercu coś

Coś co sprawia, że

Zawsze z nim być chcę

Tata, kochany rycerz

Wspaniały

Da kwiatka mamusi

A mi zawsze buzi

Mój tata, to ktoś

Kto ma w sercu coś

Coś, co sprawia, że

Mama śmieje się

Tata kochany rycerz

Wspaniały

Da kwiatka mamusi

A mi zawsze buzi.

Kto?  (Tata – można dodać imię)

Jaki jest?   (energiczny, wesoły, zapracowany, kochany, wysoki, nosi okulary…)

Co lubi robić? (lubi grać ze mną w piłkę, grać na komputerze, tańczyć ze mną i mamą, bawić się ze mną w chowanego, śmiać się, pływać łódką i jeździć na rowerze, …)

Jak? (latem bardzo często, szybko, głośno, na boisku, razem ze mną…)

Kto? (Tata)

       

Przepis na masę solną:

szklanka soli

szklanka mąki

1/3 – 1/2 szklanki wody

Zmieszajcie dokładnie sól z mąką. Bardzo powoli dolewajcie wodę i  wyrabiajcie ciasto tak długo, aż będzie gładkie.

                                                                                                           p. Wiesia

Witam wszystkie Koty 19.06.2020r. piątek

  Dzisiaj korzystacie z pięknie urządzonych placów zabaw. Posłuchajcie piosenki o jednym z nich.

https://www.youtube.com/watch?v=_fgm-kI1RNY

             

Kiedy rano słońce świeci, u cha cha cha

Na plac zabaw idą dzieci, u cha cha cha

Na huśtawkę i zjeżdżalnię, u cha cha cha

W piaskownicy też jest fajnie, u cha cha cha

Gry, zabawy wymyślają, u cha cha cha

Karuzelą zakręcają, u cha cha cha

I pomysłów mają wiele, u cha cha cha

Z placu zabaw przyjaciele, u cha cha cha

A teraz zapraszam was do wykonania kilku zabawek, którymi być może bawili się wasi rodzice albo dziadkowie. Poproście o pomoc rodziców.

Zabawka ,,Fruczka”

     

Potrzebne będą:

-nitka dratwa (szpagat) lub cieniutki sznurek

-guzik o średnicy minimum 2 cm

Jak zrobić fruczkę zobacz na filmie   https://www.youtube.com/watch?v=vvo_cyKBTJ8

Zabawka ,,Robak” – zobacz film  https://www.youtube.com/watch?v=4nzSUTaCX0o

         

 Potrzebne będą:

-pudełko po zapałkach

-mała kulka z łożyska

-kawałek folii aluminiowej

A na koniec znana wszystkim i lubiana przez wszystkich zabawa: Raz dwa, trzy Baba Jaga patrzy. Bawcie  się razem na podwórku, aż się ściemni.

Reguły zabawy
Spośród graczy wybieracie, kto będzie „Babą Jagą”. Baba Jaga staje tyłem do uczestników zabawy oddalonych od niej na około 15 metrów. Gdy Baba Jaga  wypowiada formułkę: „Raz, dwa, trzy… Baba Jaga patrzy!” wszyscy biegną  w jej kierunku. Gdy Baba Jaga odwraca się przodem do uczestników wszyscy muszą stanąć nieruchomo. Osoby, które się poruszą Baba Jaga zawraca na start.  Zabawę powtarzacie, dopóki ktoś nie dobiegnie do Baby Jagi –  pierwsza osoba, która to zrobi, w następnej kolejce zostaje Babą Jagą.

Dla chętnych – narysujcie lub namalujcie swój plac zabaw. Prace wyślijcie do przedszkola.

                                                                                                                    p. Wiesia

Witam wszystkie Koty 18.06.2020r. czwartek

          

Dzisiaj zapraszam was do kolejnej gry zręcznościowej:

,,Gra w kapsle” https://www.youtube.com/watch?v=W-KwGlbtrqE

Potrzebujecie:

-kolorową taśmę izolacyjną (jeżeli będziecie bawić się w domu) lub kredę (jeżeli będziecie bawili się na dworze)

-kolorowe zakrętki lub kapsle od butelek

Co teraz?

-teraz wyklejcie taśmą lub narysujcie kredą trasę do pokonania przez kapsle

-poćwiczcie pstrykanie w kapsle, to bardzo łatwe

-ustalcie reguły gry:

Powodzenia!

Dla bardziej kreatywnych:

Gra w kapsle w terenie https://www.youtube.com/watch?v=E7U-P5cKsfo   Powodzenia!

                                                                                                                   p. Wiesia

Witam wszystkie Koty 17.06.2020r. środa  

Kto ma ochotę na trochę zabawy? Zapraszam domowników i dzieci do wykonania gry zręcznościowej ,,Łapacz kulek”, która nigdy się wam nie znudzi. Jej wykonanie jest naprawdę szybkie i łatwe.

             

 Potrzebny będzie:

-kolorowy papier A-4

-okrągły koralik z dziurką

-sznurek

1.Zaczynacie od zrobienia kubka  https://www.youtube.com/watch?v=cOvKpxg3fVI

2.Mocujecie sznurek do koralika (poproście o pomoc osobę dorosłą)

3.W dnie kubeczka,  robicie ostrożnie niewielką dziurkę (konieczna pomoc osoby dorosłej). Przez nią przewlekacie sznurek z koralikiem i zawiązujecie supełek. 

Wasz papierowy kubek zamienił się teraz w ,,łapacza kulek”. Możecie rozpocząć zabawę. Kto pierwszy wrzuci kulkę do kubka? To nie takie proste. Ćwiczcie celność i cierpliwość.  Powodzenia!

                                                                                                                  p. Wiesia

Witam wszystkie Koty 16.06.2020r.wtorek

       

„Bajka o Białej Krainie i czarnoksiężniku Koloruchu” – A. Czylok

Dawno temu istniała kraina, w której  wszystko było białe.

Biała była trawa, białe niebo i słońce, drzewa i kwiaty, domy miały białe ściany i dachy, a zamek króla białe mury i wrota.
Ludzie w tej krainie byli bardzo smutni, nie chciało im się pracować, uprawiać ziemi, sadzić kwiatów, nie zbierali też białych owoców z białych drzew. Całymi dniami siedzieli w domach, tak, jak król płacząc i oczekując, że kiedyś będzie inaczej.

Pewnego dnia król tej krainy wyczytał w wielkiej, mądrej książce, że za lasami, za górami  mieszka dobry czarnoksiężnik Koloruch, który może coś poradzić na jego i jego poddanych troski.

Wybrał się więc król na swoim rumaku w daleką, niebezpieczną podróż, aby odszukać Kolorucha. Zabrało mu to wiele czasu i bogactw, ale król wrócił do królestwa z podarunkiem od czarnoksiężnika.

Były to trzy barwy, które miały przywrócić kolory w krainie: barwa żółta, niebieska i czerwona.

Koloruch powiedział królowi, że te trzy podarowane barwy mają w sobie czarodziejską moc, a umiejętnie wykorzystane uszczęśliwią wszystkich. Jednak klucz do zagadki pozostał tajemnicą.

Król, gdy wrócił do królestwa rozlał trzy kolory po całej krainie:

-żółć pomalowała słońce, gruszki na drzewie, łany rzepaku na polach, słomiane dachy domów,

-czerwień pomalowała cegły, jabłka, wiśnie,

-kolor niebieski wymalował niebo, szyby w oknach i rzeki.

Wszystko wyglądało teraz pięknie i kolorowo, jednak wciąż pozostawało dużo bieli.

 Poddani wkrótce zaczęli znowu narzekać i prosić króla, by uczynił ich świat w pełni kolorowy.

Król czuł się bezsilny, wpadał raz rozpacz, raz w złość, aż pewnego dnia zdenerwowany niechcący upuścił pojemnik z niebieską farbą i część koloru wpadła do pojemnika z farbą żółtą.

Król ze zdziwieniem zobaczył, że farby mieszając się utworzyły nowy kolor – zielony.

Postanowił więc eksperymentować dalej.

Niebieski dołożył do czerwieni i otrzymał fiolet.

Żółć pomieszał z czerwienią i otrzymał kolor pomarańczowy.

 A gdy zmieszał wszystkie barwy otrzymał brązowy.

Król zrozumiał, że zagadka czarnoksiężnika tkwiła w umiejętnym pomieszaniu barw.

 Odtąd wszyscy żyli szczęśliwie i nigdy więcej nie byli smutni.

Jak mieszać kolory https://www.youtube.com/watch?v=P_lMR5cceBk

A na deser ,,Kolorowe ciasteczka”:

   

Składniki:

250g mąki pszennej

szczypta proszku do pieczenia

80g cukru                                                                            

1 opakowanie cukru waniliowego

szczypta soli

1 jajko

100g miękkiego masła

1 opakowanie startej skórki cytrynowej

barwniki spożywcze np. żółty, czerwony, zielony i niebieski

Przygotowanie:

Piekarnik nagrzać do 180 stopni, blachę wyłożyć papierem do pieczenia.

Ze wszystkich składników (oprócz barwników) zagnieść gładkie ciasto. Podzielić je na cztery części i do każdej części dodać jeden kolor barwnika spożywczego i ponownie zagnieść, aby ciasto miało w miarę jednolity kolor. Każdą część podzielić na pół i zagnieść z innym kolorem ciasta.

Ciasto rozwałkowywać porcjami na stolnicy posypanej mąką na grubość ok. 0,5 cm i wycinać foremkami ciastka. Układać na blasze i piec ok. 10 minut. Dobrej zabawy i smacznego!

                                                                                                                  p. Wiesia

Witam wszystkie Koty 15.06.2020r. poniedziałek

,,Znam kolory” – piosenka  https://www.youtube.com/watch?v=owzja2wW8Nk

         

Pudełeczko małe

W tym pudełku skarby

Cieniutki pędzelek

Kolorowe farby.                                               

Namaluję żółte słonko

Na niebieskim niebie

Kwiaty na zielonej łące

I domek dla ciebie

Posłuchajcie  bajki ,,Kropka z lektorem” – https://www.youtube.com/watch?v=rETI9cQxNgQ (książka ,,The Dot – Vasthi” opowiada o kropce, która zmieniła świat małej dziewczynki Vasthi, albo o małej dziewczynce Vasthi, która dzięki kropce uwierzyła w siebie).

Uwierzcie w siebie –  malować każdy potrafi. 

Namalujcie kolorowy obrazek (pędzelkiem, palcem maczanym w farbkach, wacikami, korkiem, widelcem…) https://www.youtube.com/watch?v=flvZXQ7HfCw 

        

Dla chętnych:

Wytnijcie duże kropki i namalujcie na nich ,,Co jeszcze potraficie robić? “(jeździć na rowerze, pływać, biegać, rysować, gotować…). Zróbcie wystawę, np. na lodówce.

Gra w kolanko – Zaproś do zabawy rodzinę. Jedna osoba z piłką stoi w kole. Rzuca piłkę do innej grającej osoby jednocześnie wypowiadając nazwę wybranego koloru: czerwony, zielony, żółty… Piłki nie można złapać na wywołanie koloru czarnego – jeśli złapiesz piłkę klękasz na kolanko. Przy drugiej klękasz na drugie kolanko, przy trzeciej kładziesz się na ziemię… Każde złapanie piłki na ,,kolorach” lub niezłapanie na ,,czarnym”, cofa jedną z kar.

Żeby utrudnić grę, możecie mówić kolory w języku obcym. Bawcie się razem!

Połącz kropki:

         

                                                                                                                         p. Wiesia

Witam wszystkie Koty 12.06.2020r. piątek

         

,,Ziemia wyspa zielona” – https://www.youtube.com/watch?v=uJBvuP8jEzs

Nie warto mieszkać na Marsie,
Nie warto mieszkać na Wenus.
Na Ziemi jest życie ciekawsze,
Powtarzam to każdemu.
Ref.
Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,
Wśród innych dalekich planet.
To dom jest dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,
Więc musi być bardzo zadbany.

Chcę poznać życie delfinów
I wiedzieć co piszczy w trawie.
Zachwycać się lotem motyla
I z kotem móc się bawić.

Ref: Bo Ziemia to wyspa, to wyspa zielona…

Posadźmy kwiatów tysiące.
Posadźmy krzewy i drzewa,
Niech z nieba uśmiecha się słońce,
Pozwólmy ptakom śpiewać.

Ref: Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona…

RATUJCIE WODNY ŚWIAT !!!

   lądują w ich brzuchach

Filmik ,,Zwierzęta morskie” – https://www.youtube.com/watch?v=PiayEX0bqjo

Dla chętnych:

Działania manualne – BRZUSZKI ZWIERZĄT

 Potrzebne będą: szablon ryby, niebieska kartka, ołówek, nożyczki, klej, małe fragmenty odpadków (torebki foliowe, żyłki, plastikowe zakrętki do butelek, kapsle, spinki i inne śmieci wyrzucane na co dzień w domu):

Jak narysować zwierzęta morskie https://www.youtube.com/watch?v=F2O48hBHiYw 

                                                                                                                      p. Wiesia

Witam wszystkie Koty – 10.06.2020r. środa

 ,,Eko – Patrol – znana dzieciom bajka https://www.youtube.com/watch?v=I-b0z5LqhKc

Rozmowa :

− Kogo Tola, Pola i Urwis  znaleźli na plaży?

− Co się stało foczce?

− Jaki patrol założyli Tola, Pola i Urwis?

− Jakie śmieci zwierzęta zostawiały na plaży?

− Jakie błędy popełniły zwierzęta przy segregacji śmieci?

Piosenka ,, Świat w naszych rękach”  https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

Ci co lubią segregację

Otóż oni mają rację

Gdy w osobne pojemniki

Lecą papier, szkło, plastiki

Cały świat jest w naszych rękach

Właśnie o tym ta piosenka

Możesz dbać o cały świat

Chociaż masz niewiele lat

A recykling trudne słowo

Chodzi o to by na nowo

Z naszych śmieci zrobić coś

Papier, plastik albo szkło

Więc dorośli oraz dzieci

Posłuchajcie Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś

Żeby jutro dobrze żyć.

   

Gra multimedialna „Akcja segregacja” – https://view.genial.ly/5e971e3a043e350e09005ddb

                                                                                                                       p. Wiesia

Witam wszystkie Koty 09.06.2020r. wtorek 

,,Cały świat jest w naszych rękach” https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

                                                  

Chora planeta” M. Tokarczyk

Pewna Planetka mała, cały dzień smutną buzię miała.

Jaś się zastanawiał dlaczego? – ale zapomniał, że papierki zamiast do kosza to rzucił pod drzewo. Kasia również się zastanawiała, dlaczego Planetka chodzi zapłakana.

Jednak i ona zapomniała, jak z samego rana listki z drzewa obrywała i gałązki łamała.

Pan Janek też długo rozmyślał nad smutną Planetki buzią, ale i on zapomniał o tym, że wczoraj z wieczora zamiast śmieci do kosza do pieca wrzucił, a dym czarny z komina buchał i powietrze dookoła zatruwał.

Pani Aniela również była zatroskana, dlaczego Planetkę głowa bolała od rana, ale i ona zapomniała, że śmieci nie posegregowała tylko do jednego worka wszystko wsypała.

Planetka dalej smutna chodziła, a gdzie nie spojrzała tam śmieci widziała.

 I małą Halinkę, co światło w pokoju miała włączone, a przecież słoneczko świeciło na dworze.

I Józia co wodę miał źle zakręconą już od rana, bo woda z kranu ciągle kap, kap kapała.

Planetka tak się rozchorowała, że do szpitala pojechała.

Pytacie dlaczego?

Bo nikt o środowisko nie zadbał mój drogi kolego. Dlatego Planetka smutną buzię miała i się poważnie rozchorowała.

Pamiętajcie zatem dzieci kochane, aby Planetka uśmiechnięta i zdrowa była, dbajmy o środowisko, tak by nasza Ziemia zawsze czysta była!

Rozmowa:

− Dlaczego planeta miała smutną minę?

− Co robił Jaś? A co Kasia?

− O czy zapomniał Pan Janek? A co robiła co rano Pani Aniela?

− Co robiła Halina w swoim pokoju? Co powinna zatem zrobić?

− Dlaczego Józia zasmuciła planetę? Czy można tak robić? Dlaczego?

− Dlaczego planeta się rozchorowała?

− Co musimy robić żeby nasza planeta się uśmiechała i nie chorowała?

 QUIZ:

Planetą, na której żyją ludzie i zwierzęta jest:

– Wenus

– Ziemia

– Jowisz?

Śmieci wyrzucamy:

– do lasu

– do pojemników na śmieci

 – przez okno

 Ziemia krąży dookoła:

– Słońca

– Księżyca?

 Zobaczyłeś ogień w lesie. Zawiadamiasz Straż Pożarną! Dzwonisz pod numer telefonu:

− 999

− 998

− 997

Czy należy dbać o nasze środowisko:

− nie

− tak

W lesie nie wolno krzyczeć, gdyż:

 − można sobie zedrzeć gardło

− można wystraszyć zwierzęta

Kto opiekuje się lasem:

− leśniczy

− piekarz

− weterynarz

Brawo! Zdobyłeś  Odznakę Strażnika Przyrody!      

                      

Dla chętnych:

Jeśli masz farby akrylowe, koszulkę której już nie używasz, gazetę, to pokaż, że jesteś eko

                                  

                                                                                                                p. Wiesia

Witam wszystkie Koty 08.06.2020r. poniedziałek

Piosenka ,,Śmieciarka Olka” https://www.youtube.com/watch?v=DCWeK9O5GQk

Wiersz „Sznurek Jurka” L. Szołdra

     

Za przedszkolem, bardzo blisko,
kiedyś tam wyrzucił Jurek
poplątany stary sznurek
A nazajutrz obok sznurka
od banana spadła skórka
wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
wyrzucili bez wahania
swoje torby po śniadaniach
stos papierków po cukierkach
wysypała tam Walerka
Na papierki spadła ścierka,
jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków
pustych kubków moc z plastiku.
Ot tak, od sznurka Jurka,
wnet urosła śmieci górka,
A z tej górki wielka góra,
której szczyt utonął w chmurach
Nie ma miejsca na boisko
lecz śmietnisko mamy blisko

 Ważna rozmowa z dzieckiem ,,Dlaczego ważne jest by segregować odpady?”

Piosenka ,,Mam zasady na odpady” https://www.youtube.com/watch?v=EXF40ENgtbY

     

Jaki  kolor przypisany jest odpowiednim śmieciom?

Dla chętnych:

,,Segregujesz – ŚWIAT RATUJESZ” – zaprojektuj plakat (prześlij do przedszkola)

Co to jest recykling – bajka ,,Pan Sprzątalski – Porządkowo” https://www.youtube.com/watch?v=GwD5Pzc99Bs

-zabawka z nakrętek od butelek (potrzebna pomoc dorosłego)

                                  

         

                                                                                                                          p. Wiesia

Witam wszystkie Koty 05.06.2020r. piątek

Na szybkie ,,doładowanie-rozładowanie”energii (zabawa znana dzieciom):

-weźcie do rąk dwa patyczki i zaczynamy: 

 

Zabawa z piłką – wyznaczona osoba stoi z piłką w środku koła. Po kolei rzuca piłkę do uczestników zabawy i mówi: 

„Podaj proszę swoje imię i uśmiechnij się

 Teraz powiedz mi kim jesteś zabawimy się….

Można wymieniać swoje  imię, raz ze smutną, a raz z wesołą miną.

               

Dawno, dawno temu, a może całkiem niedawno, daleko stąd, a może całkiem blisko w dużym domu, a może całkiem malutkim mieszkała dziewczynka  i chłopiec.
Ona miała na imię Małgosia, a on Jaś. Dzieci mieszkały w zaczarowanej krainie – tak im przynajmniej się wydawało.
W krainie tej wszędzie rozbrzmiewały dźwięki muzyki, po niebie tańczyły kolorowe nutki,
a wszystkie domy były zamykane i otwierane przy pomocy wiolinowych kluczy.
Dorośli w tej krainie całymi dniami grali na instrumentach i śpiewali, a dzieci całymi dniami słuchały muzyki i tańczyły.
Wszyscy byli bardzo szczęśliwi.

Pewnego dnia zerwał się bardzo silny wiatr, który porwał wszystkie tańczące nutki. W ciągu kilku minut zrobiło się smutno i cicho. Żaden instrument nie zadźwięczał, nikt nie miał ochoty tańczyć ani śpiewać. Wszyscy chodzili pochmurni, źli i smutni.

Małgosia i Jaś długo zastanawiali się, co zrobić, żeby muzyka wróciła do ich zaczarowanej krainy. Chodzili po okolicy szukając nutek, które pomogłyby, wydobyć piękne dźwięki z instrumentów. Znalezione nutki umieścili na pięciolinii i tak powstała gama.

         

I znów w krainie  rozbrzmiały dźwięki muzyki, a po niebie tańczyły kolorowe nutki. Wszyscy byli bardzo szczęśliwi.

Potrzebne będą:

-opakowanie po wyciąganych chusteczkach higienicznych

-nożyczki

-kolorowy papier

-kilka gumek recepturek

-kawałek grubego kartonu [np. z pudła]

-czarny marker

-taśma samoklejąca

1.Brzegi opakowania po chusteczkach higienicznych  zabezpieczcie taśmą klejącą. Ozdóbcie pudełko kolorowym papierem.

           

2.Załóżcie gumki recepturki, tak by były dość mocno naprężone.

           

3.Z grubego kartonu wytnijcie gryf do gitary. Markerem narysujcie struny wraz z ich mocowaniem oraz progi (poproście o pomoc dorosłego)

       

4.Przy pomocy taśmy klejącej umocujcie gryf gitary (poproście o pomoc starszego domownika). Spróbujcie kawałkiem taśmy samoprzylepnej przykleić wszystkie gumki recepturki – nie będą się wtedy tak łatwo przemieszczały,a przy przypadkowym pęknięciu gumka nie wystrzeli.

         

Gitara jest gotowa. Teraz można poszaleć w rytmie ulubionej muzyki!

Dla chętnych:

Piosenka ,,Wesołe instrumenty” https://www.youtube.com/watch?v=cD9ueu5w9EY

Trzech muzyków z kontrabasem https://www.youtube.com/watch?v=Hhs1nJDeafU 

Film edukacyjny ,,Instrumenty muzyczne” https://www.youtube.com/watch?v=kl9lXIhjlr8

                                                                                            p. Wiesia

Witam wszystkie Koty 04.06.2020 r. czwartek

Irena Słońska  „STARY, ZIELONY MIŚ”  

Zbych ma misia.
Ooo, od dawna, nie od dziś, jest u Zbycha już ten miś. Ten misio jest taki stary, że we wszystkich szwach ma szpary, z tych szpar prószą się trociny; grzbiet i pyszczek ma wytarty, Miś po prostu – nic nie warty! No, a jeszcze oprócz tego jest koloru zielonego!
– Co? Kto słyszał? Miś zielony – to po prostu śmiech szalony!
Dlaczego miś był zielony, o tym nikt nie wiedział. Zbych nikomu nie powiedział. Ale wam, Jeżeli chcecie – powiemy w wielkim sekrecie.
Kiedy mamusia ze Zbyszkiem przyjechała do Warszawy, Zbyszek nic a nic nie miał wtedy do zabawy. I mamusia dla Zbysia uszyła śmiesznego misia z tego zielonego pluszu, co go kawałek od starego fotelika zostało.
I tak żyli Zbyś i miś w tej przyjaźni aż do dziś.
Aż tu dzisiaj wielkie święto! Urodziny dziś Zbigniewa. Dostanie on w podarku coś, czego się nie spodziewa!
Zbudził się Zbyszek o świcie, przy łóżeczku jest stoliczek – bielusieńki i przybrany w narcyzy i tulipany. Na stoliczku – patrzy Zbyś, siedzi śliczny, nowy miś. Od łapeczek aż do uszu calutki z białego pluszu, oczy lśniące, mina harda, złoty dzwonek i kokarda.
Bierze misia Zbych nieśmiało. Miś to piękny jakich mało!
Biegną siostry, mama, tata:
– Żyj nam, Zbysiu, długie lata!
Kasia woła:
– Już od dzisiaj będziesz miał nowego misia!
Bawiły się dzieci ślicznie nowym misiem do wieczora. Było miło i wesoło, aż spać przyszła pora. Trzeba iść do łóżka. Uściskała mama Zbysia, położyła przy nim misia, wyszła na paluszkach.
Spogląda Zbych na misia – ten się rozparł z miną hardą, z złotym dzwonkiem i kokardą, nastawił pluszowe uszy, oczy w sufit wybałuszył.
Wyjrzał Zbych z łóżeczka, a tam siedzi w kąt wtulony jego miś zielony, zabiedzony nieboraczek, nos wparł w ziemię, pewno płacze.
Skoczył Zbych, nie myśląc wiele:
– Chodź, my starzy przyjaciele!
Kiedy mamusia zajrzała do dzieci – nowy, wspaniały miś spał na taborecie, a do Zbyszka przytulony chrapał stary miś zielony!

Piosenka ,,Miś z kółek”   https://www.youtube.com/watch?v=_mMoisb4t0o – narysuj swojego misia

Dla chętnych ,,Legenda o pluszowym misiu Teddy”

https://www.youtube.com/watch?v=_OUmyuMkAQ0  

                                                                                                    p. Wiesia

Witam wszystkie Koty 03.06.2020r. środa

Miś jest mały i puchaty

Miś jest fajny i kudłaty

Miś jest gruby jak ta kulka

Misia zawsze się przytula

Lecz czasami też tak bywa

Że się o nim zapomina

A więc wezmę misia czule

I do siebie go przytulę.

     

Gdy byłam mała miałam malutkiego zielonego, pluszowego misia. Chodziłam z nim wszędzie. Czy wy macie taką ulubioną zabawkę. Może maskotkę – przytulankę?

Zabawkę – maskotkę – przytulankę, np. ,,Zajączka” możecie zrobić sami  https://www.youtube.com/watch?v=wAVTm1nNFx8 

Ale jest też  jeden taki sklep, w którym spełniają się dziecięce marzenia – jest to sklep z zabawkami, gdzie można kupić  bardzo ważną dla siebie zabawkę.

Piosenka ,,Sklep z zabawkami” – https://www.youtube.com/watch?v=-oV6-OFrRmw

Narysuj swoją ulubioną zabawkę.

Dla chętnych:

Piosenka ,,Weź zabawkę” – https://www.youtube.com/watch?v=-N7n55mtyGM

Ruchomy miś https://www.youtube.com/watch?v=wR987nDAhvc

                                                                                               p. Wiesia

Witam wszystkie Koty 02.06.2020 r. wtorek

Wygibasy – zabawy ruchowe   

     

Gimnastyka to podstawa,

to dla dzieci ważna sprawa,

 ręce w górę, w przód i w bok.

Skłon do przodu, przysiad, skok.

https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA

Wiersz „ELEMENTARZ SPORTOWY”

Każde dziecko o tym wie:

Chcesz być zdrowy – ruszaj się!

Sport to bardzo ważna sprawa.

Są reguły, jest zabawa.

Jest dyscyplin co nie miara,

część z nich nowa, a część stara.

Od wędkarstwa, sztuk łowieckich,

od antycznych igrzysk greckich,

poprzez dzieje, poprzez lata

aż do współczesnego świata.

Każdy znajdzie coś dla siebie.

Sprawdź, co dobre jest dla ciebie.

Może rolki, koszykówka, rower,

piłka lub siatkówka, szachy,

judo czy pływanie taniec, skoki,

żeglowanie biegi, sanki i łyżwiarstwo,

hokej, snowboard czy narciarstwo?

Może tenis lub karate?

Namów mamę, siostrę, tatę.

Również dla twojego brata

dobrodziejstwa sportów świata:

refleks, sprawność, orientacja, walka i rywalizacja.

Ważna jest też ta zasada (to zaleta jest, nie wada):

nie są ważne tu medale,

lecz jak ćwiczysz – czy wytrwale,

czy szanujesz przeciwnika.

Jaki jesteś, stąd wynika!

Sport nauczyć może wiele.

Zdrowy duch jest w zdrowym ciele,

a z wszystkiego jedna racja: górą sport i rekreacja!

Dla gotowych do uprawiania sportu:

https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ

https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M

Zabawa rodzica z dzieckiem:

https://www.youtube.com/watch?v=FacAJxiIzh4

Znany już wam domowy tor przeszkód:  https://www.youtube.com/watch?v=3RVfgZk-VLs

A jak macie rower, rolki, hulajnogę … wyjdźcie na dwór!

                                                                                        p. Wiesia

 

Witam wszystkie Koty  01.06.2020 r. poniedziałek

Magiczna moc bajek – „O rybaku i złotej rybce” bracia Grimm  

https://www.youtube.com/watch?v=lORzjYbIkAA

     

− Co niezwykłego przydarzyło się rybakowi podczas połowu?

− Dlaczego rybka przyrzekła spełnić każde życzenie rybaka?

− Co zażądała żona rybaka, a co chciał rybak?

− W jaki sposób rybka ukarała żonę rybaka?

− Jaki był rybak, a jaka jego żona?

Burza mózgów – „W królestwie złotej rybki” – gdybyś był złotą rybką, co chciałbyś zmienić na lepsze w otaczającym Cię świecie (porozmawiajcie z rodzeństwem, z rodzicami)

Piosenka ,,Czarodziejska rybka” https://www.youtube.com/watch?v=z-HY8bXwH-8

 „Prośby do złotej rybki” – narysujcie swoje marzenia (prace prześlijcie do przedszkola)

A teraz trochę ruchu:

-zabawa do piosenki „ A ram sam sam ”  https://www.youtube.com/watch?v=EKp3EdoHdKI

Dla chętnych:

Bajka mp3 (24 min.),,O rybaku i złotej rybce” https://www.youtube.com/watch?v=84iy6ERFvg4

Kolorowanka:

                       

                             

Opowiedz, co widzisz na obrazku.

               

Namaluj swój podwodny świat.

                                                               p. Wiesia

 

                                                                                                                                    

Witam wszystkie Koty 29.05.2020 r. piątek

                     

 

                       

       

 

Jabłko, gruszka, daktyle – klaśnij w ręce razy tyle (3 razy)

Kapusta, ogórek – tyle razy podskocz w górę (2 razy)

Marchewka, pietruszka, bób – tyle razy przysiad zrób (3)

Kalarepka, mak – za uszy 2 razy się złap.

 

 

-Ile kolorów ma tęcza

-Wymień kolory tęczy

-Nazwy kolorów tęczy podziel na sylaby (przelicz sylaby):

-niebieski , nie-bie-ski
-fioletowy , fio-le-to-wy
-pomarańczowy , po-ma-rań-czo-wy

-czerwony, czer-wo-ny

-żółty, żół-ty

-zielony, zie-lo-ny

-granatowy, gra-na-to-wy

 

-wymień dwa pojazdy, posiadające tylko dwa koła

-ile masz palców u obu dłoni

-a jak nazywają się palce rąk (kciuk, wskazujący, środkowy, serdeczny, mały)

         

Dla chętnych:

-Piotruś kochany lubi ………………./banany /
-Duży Tomek buduje …………………/domek /

-Kaczka to była…………………../dziwaczka /
-Zaprasza nas iglasty……………../ las /
-Dla ochłody zjadam………………./lody /
-Cielę wciąż językiem ………………./miele /
-Lata osa koło ……………………../nosa /
-Wrona była bez……………………/ogona /
-Jedźmy z górki na …………………/pazurki /
-Wlazł kotek na……………………/płotek /
– Mała Zosia to wielka ………………./Samosia /
-Cicho myszy, bo kot………………../słyszy /
-Dobry dżem chętnie………………./zjem /

Piosenka: ,,Jeden, dwa, trzy” (Śpiewające Brzdące) https://www.youtube.com/watch?v=Qxaf_udSzng&t=5s

Liczcie schody, po których wchodzicie i schodzicie, liczcie czerwone lub zielone samochody, mijające drzewa, liczcie….   

                       

                                                                                          p. Wiesia

Witam wszystkie Koty 28.05.2020r. czwartek

Zapraszam do wysłuchania piosenki ,,Prawa lewa” https://www.youtube.com/watch?v=mO03jLcA2XM

                         

Ja wiem, Ty wiesz – każde z nas to dobrze wie
Gdzie jest lewa – prawa strona,
Jeśli chcesz, nauczę cię!
Stań tu z nami i pokazuj teraz tak

Lewa ręka
Prawa noga
W górę niebo w dół podłoga
Lewa noga
Prawa ręka
Kto pomylił się ten klęka

I ty i ja bardzo w to lubimy grać,
Z kolegami, przy muzyce najprzyjemniej mija czas,
Zaczynamy – prawo lewo jeszcze raz!

Lewa ręka
Prawa noga
W górę niebo w dół podłoga
Lewa noga
Prawa ręka
Kto pomylił się ten klęka

Lewa noga
Prawa ręka

A teraz, jak już wiecie, gdzie jest strona prawa, a gdzie lewa czeka was dyktando rysunkowe. Potrzebna będzie pomoc dorosłego, który będzie odczytywał instrukcję, a także kartka A-4 i ołówek. Dla ułatwienia nałóżcie  sobie na prawą rękę frotkę (gumkę do włosów)

Instrukcja:
-napisz swoje imię w lewym górnym rogu kartki (można poprosić o pomoc rodzica)
-na środku kartki narysuj duży kwadrat

-dorysuj dach, dwa okna, drzwi i komin
-po prawej stronie domku narysuj drzewo
-po lewej stronie domu narysuj płotek
-nad domkiem narysuj słońce

-pod domkiem narysuj trawkę i kwiatki
-pokoloruj rysunek

Trzeba się trochę poruszać.

Zapraszam do zabawy:  https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

A najlepiej będzie, jak pójdziecie na spacer.

Dla chętnych:

Kalosze – Anna Kaca

     

Kalosz lewy, kalosz prawy,
Na wyprawę maszerują,
Jeden z przodu, drugi z tyłu,
Wnet do biegu się szykują…
    – Hop-przez błota, przez kałuże,
    Jeszcze prędzej, w deszcz i burzę
    Biegnie lewy, biegnie prawy
    Oba cieszą się z wyprawy!

Kalosz prawy, kalosz lewy,
Lubią marsze w niepogodę,
Wracać jednak czas do domu,
Bo już nóżki przemoczone!

Dwa kalosze zabłocone,
Mocno usną po podróży.
W kącie wtulą się w parasol,
Będą śnić o letniej burzy…

Jeśli macie ochotę, narysujcie kalosze lub inną parę butów. Ciekawa jestem, jakie wymyślicie ozdoby?

 Pierwsze kokardki https://www.youtube.com/watch?v=K55wBPccf_M

                  

                                                                                                    p. Wiesia

Witam wszystkie Koty 27.05.2020r.środa

W krainie figur geometrycznych (co to za dziwna figura, nie wiadomo gdzie dół, a gdzie góra się zaczyna)

Zagadki o figurach geometrycznych:

Mogą być cztery,
mogą być dwa,
ma je samochód
i rower ma  /koło

 

Ma cztery rogi,
dwa krótkie i

dwa długie boki / prostokąt


Ma cztery rogi i

cztery równe boki.
Tak samo jest długi

jak i szeroki  /kwadrat

 

On wszystkiego ma po trzy

Ma trzy boki i trzy rogi

I magiczna liczba trzy

Zawsze towarzyszy mu / trójkąt

 

Piosenka o figurach geometrycznych https://www.youtube.com/watch?v=Lv-1s65cgJM&t=98s

 

Na pewno macie w domu lustro, jak na nie nachuchacie to zaparuje, a wtedy palcem możecie narysować wszystkie figury. 

Zabawa z tatą ,,Co to za figura” – narysuj figurę na plecach taty (zamiana)

Do tej zabawy będą potrzebne figury geometryczne:

Koła, kwadraty, trójkąty,
papierowe, kolorowe.
Bierzesz kartkę, zginasz, sklejasz
i obrazki już gotowe. A ile figur potrzeba podpowie wam wierszyk ,,Kolorowy pajacyk”

Przedszkolaczek Jacek, to majster nie lada.
Popatrzcie jak sprawnie mozaikę układa.
-Zrobił domek, dwie choinki, pociąg towarowy,
A z tych figur będzie pajacyk gotowy.
-Bardzo proszę i wy także weźcie się do pracy,
A ja powiem co potrzeba, żeby był pajacyk:
-Jedno koło, jeden kwadrat, cztery prostokąty.
Głowa, brzuszek, ręce, nogi, kapelusz trójkątny.
Trzeba jeszcze zrobić butki z prostokątów małych.
No i proszę już pajacyk gotowy.

A po długim siedzeniu, trzeba się rozruszać. Zapraszam do tańca ,,Zygzak”

 https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs&list=PLh-uyy44bPNrFVXi0_3iSvHMPLVPEIMht

Dla chętnych: wirujący krążek https://www.youtube.com/watch?v=icsA5paYwxw

Wesoły pajacyk:  https://www.youtube.com/watch?v=j26ACDbOxwQ

Piosenka o kształtach:  https://www.youtube.com/watch?v=sl8DVQso1VY

                   

 

Spróbujcie wyciąć figury, a potem je złożyć
                                                                                                        p. Wiesia

 

Witam wszystkie Koty 26.05.2020r. wtorek

Składniki:

Sposób wykonania:

1.Posmarujcie olejem foremki do muffinek i wyłóżcie je chlebem tostowym bez skórki

2.Na chleb w foremkach włóżcie pokrojone na drobne kawałki: ser, szynkę pomidory

3.Do foremek wbijcie po jednym jajku

4.Doprawcie solą i pieprzem do smaku

5.Wstawiacie do nagrzanego do 180 st. piekarnika i zapiekacie do ścięcia jajek

                             

                                                                                                 Smacznego

 

– 120 g schłodzonego masła

 – 3 łyżki cukru pudru

– 150 g mąki pszennej

– kilka kropel waszego ulubionego aromatu

Wszystkie składniki szybko zagnieść. Uformować kulę, owinąć folią spożywczą, schłodzić w lodówce przez około 30 minut.  

Z ciasta formować kuleczki mniejsze od orzecha włoskiego, układać na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Spłaszczać widelcem, nadając jednocześnie wzorek ciasteczkom.

Piec około 15 w temperaturze 200ºC lub do zrumienienia.

Dla chętnych: 
Opowiadanie ,,Prezent dla mamy”.
Pewnego majowego dnia Kasia wybrała się na spacer do parku, aby pooddychać świeżym, wiosennym powietrzem. Pomyślała też, że w parku kwitną piękne wiosenne majowe kwiaty, takie jak bzy oraz konwalie.
Padał drobny deszczyk, ale Kasi w ogóle to nie przeszkadzało. Ubrała ciepły sweter, palto z kapturem i gumowce. Deszcz wcale jej nie zmoczył. Gdy tak szła chodnikiem, spotkała koleżankę – Zosię.
– Cześć Zosia – zawołała już z daleka Kasia.
– Cześć!
– Dokąd idziesz?
– Biegnę do kwiaciarni.
– Po co? – zapytała zdziwiony Kasia.
– Zapomniałaś? Przecież jutro jest Dzień Matki. Chcę swojej mamie zrobić prezent już wczesnym rankiem. Gdy się obudzi wręczę jej ulubione kwiaty – konwalie.
– To prawda, zapomniałam. Ja zrobię dla mamy piękną laurkę.
Zosia pobiegła do kwiaciarni. Rankiem następnego dnia wręczyła mamie konwalie i złożyła życzenia. Mama  serdecznie ucałowała swoją córeczkę.
Kasia zaś posłuchała w parku śpiewu ptaków, zobaczyła pięknie kwitnące i pachnące stokrotki i fiołki. Po powrocie do domu zrobiła z czerwonego kartonu śliczną laurkę w kształcie serduszka. Narysowała na niej fiołki. Następnego dnia wręczyła swojej mamie.

Witam wszystkie Koty 25.05.2020r. poniedziałek

Jutro święto wszystkich mam. Więc dzisiaj zapraszam do nauki piosenki ,,Jesteś mamo skarbem mym”  https://www.youtube.com/watch?v=RvHfN-4Va4g

               

Kiedy mija noc i dzień nastaje,
Zawsze mówisz mi – witaj kochanie
Po czym tulisz mnie, czule całujesz,
Więc zaśpiewam Ci, to co ja czuję

Proszę otwórz serce swe,
Niech w nie wpadną słowa te,
Które Tobie teraz ja,
Podarować właśnie chcę

Ref:

Jesteś mamo skarbem mym,
Kocham Ciebie z całych sił
Jesteś wszystkim tym co mam,       
Wszystko Tobie jednej dam

Kiedy mija dzień i noc nastaje,
Mówisz – miłych snów, moje kochanie
Po czym tulisz mnie, czule całujesz,
Więc zaśpiewam Ci, to co ja czuję

Proszę otwórz serce swe,
Niech w nie wpadną słowa te,
Które Tobie teraz ja,

Podarować właśnie chcę

Ref:

Jesteś mamo skarbem mym,
Kocham Ciebie z całych sił
Jesteś wszystkim tym co mam,       
Wszystko Tobie jednej dam

Kto?  (Mama)

Jaka jest?   (miła, wesoła, smutna, czasami niezadowolona, wysoka, piękna, kochana…)

Co lubi robić? (przytulać mnie, śmiać się, czytać, bawić się ze mną, jeździć na rowerze, malować…)

Jak? (szybko, starannie, energicznie, powoli, sama, w plenerze, w zaciszu pokoju…)

Kto? (Mama)

Poproście, aby tata zapisał wiersz, najlepiej na laurce lub na samodzielnie wykonanym portrecie mamy.

Przepis na masę solną:

szklanka soli

szklanka mąki

1/3 – 1/2 szklanki wody

 

Zmieszajcie dokładnie sól z mąką. Bardzo powoli dolewajcie wodę i  wyrabiajcie ciasto tak długo, aż będzie gładkie. Do wycinania kształtów foremkami, rozwałkuj ciasto. Do lepienia figurek wystarczy oderwać bryłkę odpowiedniej wielkości.

Propozycje prac plastycznych:

                       

 

                     

                                                                                                                         p. Wiesia

               

Witam wszystkie Koty 22.05.2020r. piątek

Dzisiaj poznajemy utwory innych znanych pisarzy 

Dorota Gellner – pisarka ma w swoim repertuarze bajki oraz mnóstwo wierszy, opowiadań i rymowanek dla dzieci.  Jest autorką słów do piosenek ,,Zuzia – lalka nieduża”, ,,Ogórek”, czy ,,A ja rosnę”. Bohaterami jej wierszyków często jest mała dziewczynka. Poza tym główne role odgrywają zwierzęta (myszy, baranek) owady (osa), rośliny (grusza), a nawet przedmioty (piłka) i zjawiska przyrodnicze (deszcz).

                   
Dorota Gellner dzieciom – audiobook  https://www.youtube.com/watch?v=pIDBCVCYg0c
Dla chętnych:
piosenka ,,Zuzia lalka nieduża” – https://www.youtube.com/watch?v=cIzzYbKbNkA
piosenka ,,Ogórek” https://www.youtube.com/watch?v=i0Zh8q2BK-8
piosenka ,,A ja rosnę” https://www.youtube.com/watch?v=Pin52-zN_Zo
Maria Konopnicka – dzieci w  jej wierszach spotykają bociana, jaskółki, żaby, zające, poznają uroki czterech pór roku oraz piękno otaczającej przyrody. Maria Konopnicka tworzyła swoje wiersze na przełomie XIX i XX. Dlatego w jej wierszykach niekiedy znajdują są słowa, które obecnie wyszły już z użycia i tutaj potrzebna jest pomoc rodzica.
             
,,Stefek Burczymucha” https://www.youtube.com/watch?v=2TaJVgV4_ok
                       
 ,,O Janku Wędrowniczku”    https://www.youtube.com/watch?v=XeJGJ7bWcGk

Ludwik Jerzy Kern – napisał dla dzieci kilkanaście książek wierszem i prozą. Stworzył niezapomniane postacie literackie psa Ferdynanda Wspaniałego, Słonia Dominika. 

                             

,,Ferdynand Wspaniały”https://www.youtube.com/watch?v=hL0Z-uF1HUY

                           

,Proszę Słonia – bajka Witaminki”  https://www.youtube.com/watch?v=lXo_eC3y6Ho

POLECAM

                                                       

 Po takiej dawce literatury (wiersze można czytać do poduszki), wybierzcie swój ulubiony wiersz, zróbcie do niego ilustrację, nauczcie się na pamięć, zorganizujcie konkurs recytatorski dla całej rodziny. A może sami zaczniecie pisać wiersze.

                                                                                                        p. Wiesia

Witam wszystkie Koty 21.05.2020r. czwartek

Wanda Chotomska to poetka, dziennikarka, autorka wielu książek dla dzieci, audycji radiowych i telewizyjnych, scenariuszy do filmów krótkometrażowych i sztuk teatralnych. Była laureatką wielu konkursów literackich i Damą Orderu Uśmiechu. Jej wiersze napisane są w  klimacie życzliwości i zrozumienia dla potrzeb dziecka. Można w nich znaleźć informacje o otaczającym świecie, o  przyjaźni, kulturze uczuć i obyczajach.

                         

,,Dziurki w serze”  https://www.youtube.com/watch?v=FP6fIiI3O7w

Wielka mnie ciekawość bierze

 – skąd się biorą dziurki w serze?

Myślę o tym na spacerze,

 myślę, kiedy w łóżku leżę,

 przy obiedzie, przy deserze

– skąd się biorą dziurki w serze?

 Przypuszczenia różne mnożę

– może ktoś je wyciął nożem?

Może to są skutki dłuta?

Może piła była tutaj?

Nie?

No to może jest maszyna,

co te dziurki tak wycina,

nie?

Ser dziurawy jest jak sito

– może dziurki czymś wybito?

Może strzelał ktoś z dwururki

 i wystrzelał w serze dziurki?

Może winić trzeba ptaki,

że ten ser dziurawy taki?

Może dzięcioł dziobem pukał?

Może to jest wina kruka?

 Może wróble albo gile

wydziobały dziurek tyle?

Nieee?

No to może jakieś zwierzę

buszowało po tym serze?

Może najeżone jeże

urządziły tu wieczerzę?

Może z ZOO przyszedł tygrys?

Może lew te dziurki wygryzł?

Także nie?

Wymyśliłam przyczyn sporo,

skąd się dziurki w serze biorą

i wciąż słyszę: – Nie! – i – Nie!

No więc proszę: – Kto z was wie?

Niech zabiorą głos eksperci,

kto te dziurki w serze wierci.

Ja – we wszystko wam uwierzę,

nawet w krasnoludka w serze.

Teraz możecie zajrzeć do lodówki. Wyciągnijcie wszystkie sery – ile gatunków, ile smaków, jakie zapachy, różnorodne opakowania. Który jest najulubieńszy? (dlaczego?).

 „Piramida zdrowego żywienia”
Rodzic prezentuje dziecku ilustrację  przedstawiającą piramidę zdrowego żywienia. Razem nazywacie widniejące tam produkty niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Warto zwrócić  uwagę na produkty, które należy spożywać często. Proszę nie zapominać o aktywności fizycznej.

                           

Pomocne pytania:

– co trzeba jeść, aby być zdrowym?
– dlaczego trzeba jeść dużo owoców i warzyw?
– jakie znasz owoce i warzywa?
– co najzdrowiej pić?
– czy wystarczy jak zjemy jeden raz dziennie?

Wybierzcie się na wycieczkę rowerową.

Po wycieczce przygotujcie sobie do jedzenia coś serowego, np.:

Sałatka owocowa z twarogiem

Składniki:

1 grejpfrut

1 pomarańcza

 garść ciemnych winogron np.                

½ puszki ananasa

100 g białego sera

1 łyżka miodu

listki mięty do dekoracji

Przygotowanie: Umyj owoce i miętę. Obierz grejpfruta i pomarańczę. Pokrój wszystkie owoce na mniejsze kawałki. Przełóż do miseczki, dodaj pokrojony w duże kostki biały ser. Polej łyżką miodu i udekoruj listkami

 Serowe szaszłyki na zimno

Składniki:

po 80 g sera gouda, ementaler, sera pleśniowego camembert, cheddar

kiść słodkich winogron – mogą być zielone, ciemne bądź różowe

garść suszonych śliwek

garść suszonych moreli

2-3 łyżki nasion czarnuszki

Przygotowanie: Pokrój wszystkie rodzaje sera w kostkę o boku 2 cm. Umyj winogrona. Na patyczki do szaszłyków nadziewaj wszystkie rodzaje serów, przeplatając je owocami. Przygotowane w ten sposób szaszłyki posyp aromatycznymi nasionami czarnuszki.

A po posiłku poczytajcie wiersze Wandy Chotomskiej lub wysłuchajcie bajki ,,O Tadku-Niejadku”

https://www.youtube.com/watch?v=klMhH2-rnGE

           

                

                         

Dla chętnych : bajka ,,W krainie sera”  https://www.youtube.com/watch?v=adyD07I9shY

                                                                                                              p. Wiesia

Witam wszystkie Koty 20.05.2020r. środa

Bajka ,,Niewidzialna plastelina” https://www.youtube.com/watch?v=cy3JZDtFslo

Ulepiłam mamie domek
z niewidzialnej plasteliny,
dwa okienka, dwa kominy
z niewidzialnej plasteliny.
A w okienkach kwiatki bratki,
a dla taty krawat w kratki
z niewidzialnej plasteliny.
Ulepiłam sobie pieska,
mięciutkiego, z czarnym pyszczkiem,
lalki Kasię i Tereskę,
i pistolet, i siostrzyczkę.
Namęczyłam się ogromnie,
stłukłam łokieć, zbiłam szklankę…
Mama, tata, chodźcie do mnie !
Mam tu dla was niespodziankę !
Czemu na mnie tak patrzycie
i zdziwione macie miny ?
Czyście nigdy nie widzieli
niewidzialnej plasteliny ?

Zachęcam dzieci i chętnych rodziców do zabawy z plasteliną (gliną, modeliną, masą solną…)

Dla chętnych: piosenka ,,Niewidzialna plastelina” https://www.youtube.com/watch?v=JbA7lDg7HOY

Dla rodziców – wiersze Danuty Wawiłow prezentują dziecięcy sposób postrzegania świata, radość i spontaniczność. Ich głównym bohaterem jest dziecko, które znajduje się w centrum zainteresowania i, jak to z dziećmi bywa, raz jest grzeczne, miłe i posłuszne, a innym razem krnąbrne, złośliwe i nieskore do żartów, bo akurat ma gorszy dzień.

Oto niektóre tytuły fenomenalnych wierszy Danuty Wawiłow.

                             

,,A jak będę dorosła”  https://www.youtube.com/watch?v=K92DoB4ffgY

 ,,Brzydkie zwierzę”:

Jak mi ciocia albo wujek
piękne farby podaruje,
namaluję na papierze
takie brzydkie, brzydkie zwierzę…
– To jest pomysł do niczego!
Lepiej maluj coś ładnego!
Nie chcesz? Czemu?… Nie rozumiem.
– Bo ładnego ja nie umiem!

,,Człowiek ze złotym parasolem”  https://www.youtube.com/watch?v=BtonuPYSGD8 (piosenka)

,,Daktyle” https://www.youtube.com/watch?v=miQQTrWbTEQ

,,Dziwna bajeczka”

                             

,,Kałużyści” https://www.youtube.com/watch?v=JTMcIIxSgok  (piosenka)

,,Mama ma zmartwienie”

Mama usiadła przy oknie.
Mama ma oczy mokre.
Mama milczy i patrzy w ziemię.
Pewnie ma jakieś zmartwienie…

Zrobiłam dla Niej teatrzyk,
A Ona wcale nie patrzy…
Przyniosłam w złotku orzecha,
A Ona się nie uśmiecha…

Usiądę sobie przy Mamie.
Obejmę Mamę rękami
I tak jej powiem na uszko:
“Mamusiu, moje Jabłuszko!
Mamusiu, moje Słoneczko!”
Mama uśmiechnie się do mnie
I powie: “Moja córeczko!”

,,O rupakach”  https://www.youtube.com/watch?v=f3_KcDLW67A

,,Urodzinki” https://www.youtube.com/watch?v=LEshqkTcu-M  (piosenka)

Zapach czekolady https://www.youtube.com/watch?v=FOOFbEmj-30

Wiele wierszy, jak: ,,Smutny wiersz” ,,Senna piosenka”, ,,Strasznie ważna rzecz”, ,,Rysunek”, ,,Na wystawie”, ,,Marzenie”, ,,Gdzie byłaś, dziewczynko?”, można znaleźć tomiku:

                         

Zapraszam do lektury. Niektórych wierszyków lub piosenek można nauczyć się na pamięć.

                                                                                                                p. Wiesia

Bawimy się razem 19.05.2020r. wtorek

Dzisiaj wiersze Jana Brzechwy.

Wiersze Jana Brzechwy to klasyka literatury dziecięcej. Wierszowane historyjki poety są lubiane przez dzieci, jak i przez dorosłych. To świat pełen przygód, w którym głównymi postaciami są zwierzęta (hipopotam, kaczka, kwoka, żuk, stonoga, pies, jeż, żaba, wrona, ślimak ) i rośliny ( pomidor, koper, szczypiorek, kalarepka, groch, pietruszka, cebula, burak, fasola ). Poza humorem, utwory zawierają zaskakujące zakończenie, często poprzez zaprezentowaną historyjkę, uczą i wychowują, ośmieszają naganne zachowanie, a pochwalają dobre.

Zachęcam do wspólnego czytania i fajnej zabawy.

1.,,Skarżypyta” – https://www.youtube.com/watch?v=JjsK6O-E2ZI 

                 

,,Piotruś nie był dzisiaj w szkole,
Antek zrobił dziurę w stole,
Wanda obrus poplamiła,
Zosia szyi nie umyła,
Jurek zgubił klucz, a Wacek
Zjadł ze stołu cały placek.”
,,Któż się ciebie o to pyta?”
,,Nikt. Ja jestem skarżypyta.”

  1. ,,Na straganie” – https://www.youtube.com/watch?v=2t-cslxPlV8

                   

Na straganie w dzień targowy
Takie słyszy się rozmowy:

,,Może pan się o mnie oprze,
Pan tak więdnie, panie koprze.”

,,Cóż się dziwić, mój szczypiorku,
Leżę tutaj już od wtorku!”

Rzecze na to kalarepka:

,,Spójrz na rzepę – ta jest krzepka!”

Groch po brzuszku rzepę klepie:
,,Jak tam, rzepo? Coraz lepiej?”

,,Dzięki, dzięki, panie grochu,
Jakoś żyje się po trochu.
Lecz pietruszka – z tą jest gorzej:
Blada, chuda, spać nie może.”
,,A to feler” –
Westchnął seler.
Burak stroni od cebuli,
A cebula doń się czuli:
,,Mój Buraku, mój czerwony,
Czybyś nie chciał takiej żony?”
Burak tylko nos zatyka:
,,Niech no pani prędzej zmyka,
Ja chcę żonę mieć buraczą,
Bo przy pani wszyscy płaczą.”
,,A to feler” –
Westchnął seler.
Naraz słychać głos fasoli:
,,Gdzie się pani tu gramoli?!”

,,Nie bądź dla mnie taka wielka” –
Odpowiada jej brukselka.
,,Widzieliście, jaka krewka!” –
Zaperzyła się marchewka.
,,Niech rozsądzi nas kapusta!”
,,Co, kapusta?! Głowa pusta?!”
A kapusta rzecze smutnie:
,,Moi drodzy, po co kłótnie,
Po co wasze swary głupie,
Wnet i tak zginiemy w zupie!”
,,A to feler” –
Westchnął seler.

3.,,Kaczka Dziwaczka” – https://www.youtube.com/watch?v=8vLLT6YIoFw

                   

Nad rzeczką opodal krzaczka
Mieszkała kaczka-dziwaczka,
Lecz zamiast trzymać się rzeczki
Robiła piesze wycieczki.
Raz poszła więc do fryzjera:
,,Poproszę o kilo sera!”
Tuż obok była apteka:
,,Poproszę mleka pięć deka.”
Z apteki poszła do praczki
Kupować pocztowe znaczki.
Gryzły się kaczki okropnie:
,,A niech tę kaczkę gęś kopnie!”
Znosiła jaja na twardo
I miała czubek z kokardą,
A przy tym, na przekór kaczkom,
Czesała się wykałaczką.
Kupiła raz maczku paczkę,
By pisać list drobnym maczkiem.
Zjadając tasiemkę starą
Mówiła, że to makaron,
A gdy połknęła dwa złote,
Mówiła, że odda potem.
Martwiły się inne kaczki:
,,Co będzie z takiej dziwaczki?”
Aż wreszcie znalazł się kupiec:
,,Na obiad można ją upiec!”
Pan kucharz kaczkę starannie
Piekł, jak należy, w brytfannie,
Lecz zdębiał obiad podając,
Bo z kaczki zrobił się zając,
W dodatku cały w buraczkach.
Taka to była dziwaczka!

4.,,Na wyspach Bergamutach” – https://www.youtube.com/watch?v=noSEYnSG478

           

Na wyspach Bergamutach
Podobno jest kot w butach,
Widziano także osła,
Którego mrówka niosła,
Jest kura smograjka
Znosząca złote jajka,
Na dębach rosną jabłka
W gronostajowych czapkach,
Jest i wieloryb stary,
Co nosi okulary,
Uczone są łososie
W pomidorowym sosie
I tresowane szczury
Na szczycie szklanej góry,
Jest słoń z trąbami dwiema
I tylko… wysp tych nie ma.

5.,,Samochwała” – https://www.youtube.com/watch?v=Y665FJYt9hQ

                          

Samochwała w kącie stała
I wciąż tak opowiadała:

,,Zdolna jestem niesłychanie,
Najpiękniejsze mam ubranie,
Moja buzia tryska zdrowiem,
Jak coś powiem, to już powiem,
Jak odpowiem, to roztropnie,
W szkole mam najlepsze stopnie,
Śpiewam lepiej niż w operze,
Świetnie jeżdżę na rowerze,
Znakomicie muchy łapię,
Wiem, gdzie Wisła jest na mapie,
Jestem mądra, jestem zgrabna,
Wiotka, słodka i powabna,
A w dodatku, daję słowo,
Mam rodzinę wyjątkową:
Tato mój do pieca sięga,
Moja mama – taka tęga
Moja siostra – taka mała,

A ja jestem – samochwała!”

6.,,Leń” – https://www.youtube.com/watch?v=6iASC9MrwZU

           

Na tapczanie siedzi leń,
Nic nie robi cały dzień.

,,O, wypraszam to sobie!
Jak to? Ja nic nie robię?
A kto siedzi na tapczanie?
A kto zjadł pierwsze śniadanie?
A kto dzisiaj pluł i łapał?
A kto się w głowę podrapał?
A kto dziś zgubił kalosze?
O – o! Proszę!”

Na tapczanie siedzi leń,
Nic nie robi cały dzień.

,,Przepraszam! A tranu nie piłem?
A uszu dzisiaj nie myłem?
A nie urwałem guzika?
A nie pokazałem języka?
A nie chodziłem się strzyc?
To wszystko nazywa się nic?”

Na tapczanie siedzi leń,
Nic nie robi cały dzień.

Nie poszedł do szkoły, bo mu się nie chciało,
Nie odrobił lekcji, bo czasu miał za mało,
Nie zasznurował trzewików, bo nie miał ochoty,
Nie powiedział “dzień dobry”, bo z tym za dużo roboty,
Nie napoił Azorka, bo za daleko jest woda,
Nie nakarmił kanarka, bo czasu mu było szkoda.
Miał zjeść kolację – tylko ustami mlasnął,
Miał położyć się – nie zdążył – zasnął.
Śniło mu się, że nad czymś ogromnie się trudził.
Tak zmęczył się tym snem, że się obudził.

7.,,Kłamczucha” – https://www.youtube.com/watch?v=Qar4bWaFOe0

                 

,,Proszę pana, proszę pana,
Zaszła u nas wielka zmiana:
Moja starsza siostra Bronka
Zamieniła się w skowronka,
Siedzi cały dzień na buku
I powtarza: kuku, kuku!”

,,Pomyśl tylko, co ty pleciesz!
To zwyczajne kłamstwa przecież.”
,,Proszę pana, proszę pana,
Rzecz się stała niesłychana:
Zamiast deszczu u sąsiada
Dziś padała oranżada,
I w dodatku całkiem sucha.”
,,Fe, nieładnie! Fe, kłamczucha!”
,,To nie wszystko, proszę pana!
U stryjenki wczoraj z rana
Abecadło z pieca spadło,
Całą pieczeń z rondla zjadło,
A tymczasem na obiedzie
Miał być lew i dwa niedźwiedzie.”
,,To dopiero jest kłamczucha!”

,,Proszę pana, niech pan słucha!
Po południu na zabawie
Utonęła kaczka w stawie.
Pan nie wierzy? Daję słowo!
Sprowadzono straż ogniową,
Przecedzono wodę sitem,
A co ryb złowiono przy tym!”

,,Fe, nieładnie! Któż tak kłamie?
Zaraz się poskarżę mamie!”

8.,,Entliczek-pentliczek” – https://www.youtube.com/watch?v=WKIeWFvynwE

               

Entliczek-pentliczek, czerwony stoliczek,
A na tym stoliczku pleciony koszyczek,
W koszyczku jabłuszko, w jabłuszku robaczek,
A na tym robaczku zielony kubraczek.
Powiada robaczek: “I dziadek, i babka,
I ojciec, i matka jadali wciąż jabłka,
A ja już nie mogę! Już dosyć! Już basta!
Mam chęć na befsztyczek!” I poszedł do miasta.
Szedł tydzień, a jednak nie zmienił zamiaru,
Gdy znalazł się w mieście, poleciał do baru.
Są w barach – wiadomo – zwyczaje utarte:
Podchodzi doń kelner, podaje mu kartę,
A w karcie – okropność! – przyznacie to sami:
Jest zupa jabłkowa i knedle z jabłkami,
Duszone są jabłka, pieczone są jabłka
I z jabłek szarlotka, i komput [placek], i babka!
No, widzisz, robaczku! I gdzie twój befsztyczek?
Entliczek-pentliczek, czerwony stoliczek.

Dla chętnych – zagadki

-Co to za dziwaczka, która mieszkała opodal krzaczka? /Kaczka dziwaczka

-W kogo zamieniła się Bronka w wierszu ,,Kłamczucha” / w skowronka

-Z jakiego wiersza pochodzi ta ilustracja? /,,Pomidor”

               

https://www.youtube.com/watch?v=g3UGMDi1ejI

-Dokończ wiersz ,,Na tapczanie siedzi leń…”

-Jak wygląda ,,Samochwała”? – narysuj chwalipiętę

-Z jakiego wiersza pochodzi ta melodia?  https://www.youtube.com/watch?v=o_ECELn4O_s   /Na wyspach Bergamutach

                                                                                                  p. Wiesia

                                                                                                            

Bawimy się razem 18.05.2020r. poniedziałek

Zapraszam do znanej dzieciom zabawy ruchowej  https://www.youtube.com/watch?v=L9axnfRnTbA

 Wysłuchajcie wiersza Juliana Tuwima ,,Lokomotywa”(wiersz może przeczytać rodzic) https://www.youtube.com/watch?v=sp-hXpPD4BU&t=9s

             

Stoi na stacji lokomotywa,

 Ciężka, ogromna i pot z niej spływa:

Tłusta oliwa.

Stoi i sapie, dyszy i dmucha,

Żar z rozgrzanego jej brzucha bucha:

Uch – jak gorąco!

Puff – jak gorąco!

Uff – jak gorąco!

Wagony do niej podoczepiali

Wielkie i ciężkie, z żelaza, stali,

I pełno ludzi w każdym wagonie,

 A w jednym krowy, a w drugim konie,

A w trzecim siedzą same grubasy,

Siedzą i jedzą tłuste kiełbasy,

A czwarty wagon pełen bananów,

A w piątym stoi sześć fortepianów,

W szóstym armata – o! jaka wielka!

Pod każdym kołem żelazna belka!

W siódmym dębowe stoły i szafy,

W ósmym słoń, niedźwiedź i dwie żyrafy,

W dziewiątym – same tuczone świnie,

W dziesiątym – kufry, paki i skrzynie,

A tych wagonów jest ze czterdzieści,

Sam nie wiem, co się w nich jeszcze mieści.

Lecz choćby przyszło tysiąc atletów

I każdy zjadłby tysiąc kotletów,

I każdy nie wiem jak się wytężał,

To nie udźwigną, taki to ciężar.

Nagle – gwizd!

Nagle – świst!

Para – buch!

Koła – w ruch!

Najpierw — powoli — jak żółw — ociężale,

Ruszyła — maszyna — po szynach — ospale,

Szarpnęła wagony i ciągnie z mozołem,

I kręci się, kręci się koło za kołem,

I biegu przyspiesza, i gna coraz prędzej,

I dudni, i stuka, łomoce i pędzi,

A dokąd? A dokąd? A dokąd? Na wprost!

Po torze, po torze, po torze, przez most,

Przez góry, przez tunel, przez pola, przez las,

I spieszy się, spieszy, by zdążyć na czas,

Do taktu turkoce i puka, i stuka to:

Tak to to, tak to to , tak to to, tak to to.

Gładko tak, lekko tak toczy się w dal,

Jak gdyby to była piłeczka, nie stal,

Nie ciężka maszyna, zziajana, zdyszana,

Lecz fraszka, igraszka, zabawka blaszana.

A skądże to, jakże to, czemu tak gna?

A co to to, co to to, kto to tak pcha,

Że pędzi, że wali, że bucha buch, buch?

To para gorąca wprawiła to w ruch,

To para, co z kotła rurami do tłoków,

A tłoki kołami ruszają z dwóch boków

I gnają, i pchają, i pociąg się toczy,

Bo para te tłoki wciąż tłoczy i tłoczy,

I koła turkocą, i puka, i stuka to:

Tak to to, tak to to, tak to to, tak to to!…

Ile wagonów miała Lokomotywa?

-wspólne przeliczanie liczebnikami głównymi  wagonów  (od 1 do 10)

-wspólne przeliczanie liczebnikami porządkowymi

-próba odpowiedzi na pytania  – w którym wagonie są krowy, konie, grubasy…? Łatwiej będzie, jak  narysujecie, co znajdowało się w każdym wagonie.

Pierwszy wagon – krowy

Drugi wagon – konie

Trzeci wagon – grubasy

Czwarty wagon– banany

Piąty wagon – 6 fortepianów

Szósty wagon – armata

Siódmy wagon – stoły i szafy

Ósmy wagon – słoń, niedźwiedź i dwie żyrafy

Dziewiąty wagon – świnie

Dziesiąty wagon – kufry, paki i skrzynie

Zagadki  ,,Jaki to wiersz?” – zabawa dzieci z dużą pomocą rodziców (są nimi tytuły wierszy J. Tuwima).

1.„Skandal! – krzyczy –
   Nie do wiary!
   Ktoś
   mi ukradł…  /  Okulary https://www.youtube.com/watch?v=sHrHMtu7bbc

                   

2.Oj, przydałby się

   Ktoś na
   Przyczepkę    /Rzepka  https://www.youtube.com/watch?v=5plViZHNPzY

                   

3.Bo wszystko sama!
   sama! sama!     / Zosia Samosia  https://www.youtube.com/watch?v=8xP7VigNHGQ

                     

4.A gdy ze szkoły
   do domu wraca.
   Psoci, figluje –
   to jego praca…    /Murzynek Bambo   https://www.youtube.com/watch?v=t_Jolf-l7TI  

                     

5.Halo, halo! Tutaj ptasie radio w brzozowym gaju,
   Nadajemy audycję z ptasiego kraju.
   Proszę, niech każdy nastawi aparat,
   Bo sfrunęły się ptaszki dla odbycia narad / Ptasie radio    https://www.youtube.com/watch?v=3lcrGJbPUrU   

                       

6.Nagle zjawia się pan Słowik, poświstuje, skacze…

  Gdzieś ty latał? Gdzieś ty fruwał? Przecież ja tu płaczę!
  A pan Słowik słodko ćwierka: “Wybacz, moje złoto,
  Ale wieczór taki piękny, ze szedłem piechotą!”  / Spóźniony słowik  https://www.youtube.com/watch?v=pS5HF_HJPHw

                       

7.Był sobie słoń, wielki – jak słoń.
   Zwał się ten słoń Tomasz Trąbalski.
   Wszystko, co miał, było jak słoń!
   Lecz straszny był zapominalski.   /Słoń Trąbalski  https://www.youtube.com/watch?v=Tf0D23Joc14

                         

 

Dla chętnych:

Piosenka  ,,Lokomotywa”  https://www.youtube.com/watch?v=4DInwf9K7yM

Jak narysować lokomotywę  https://www.youtube.com/watch?v=kjIHbe54zDw

Zachęcam do czytania wierszy Juliana Tuwima. Na pewno w domu ukryty na półce stoi tomik poezji tego poety, którego wiersze stanowią klasykę polskiej literatury dziecięcej. 

                                                                                                               p. Wiesia

                                                                                      

                Bawimy się razem 15.05.2020 piątek

                         

Zapraszam na bajkę „Jak ślimak spotkał Wiosnę”

Wczesnym rankiem, gdy wszyscy jeszcze spali, a słońce wysuwało pierwsze promyki spod kołderki, drogą maszerowała Wiosna. Pierwszy zobaczył Wiosnę zaspany ślimak. Wyciągnął szyję i z ciekawością przyglądał się dziwnej osobie. Wiosna była ubrana w zielone spodnie – ogrodniczki z wypchanymi kieszeniami i słomkowy kapelusz. Dźwigała wielki plecak, a w ręce trzymała kolorową parasolkę.

-Wiosna idzie – mruknął ślimak – czas więc i na mnie – i pomaszerował zza Wiosną.

Tymczasem Wiosna usiadła na skraju drogi i otworzyła plecak. Najpierw wyjęła z niego kolorowe kwiaty. Garść niebieskich niezapominajek posadziła po jednej stronie strumyka, a kępkę żółtych kaczeńców po drugiej stronie.
– Ładnie, ładnie – mruknął Ślimak.

A Wiosna już sadziła tulipany. Było im troszkę chłodno, więc stuliły się w pączkach, jeden pod oknem Kubusia, drugi przy budzie Reksia, a trzeci i czwarty pod oknami babci.

Ślimak przyglądał się temu uważnie i próbował policzyć tulipany, ale stale się mylił i musiał zaczynać od początku.

Za domem Wiosna chodziła od drzewa do drzewa i chuchała na małe pączki, głaskała drzewa po gałęziach i coś do nich cichutko szeptała, aż drzewa obudziły się i wypuściły pierwsze listki.

Zaciekawiony Ślimak przyglądał się i czekał: – Co ta Wiosna jeszcze wymyśli?
Tymczasem Wiosna wyjęła z plecaka wielki grzebień i powiedziała – Teraz uczeszemy czuprynę łąki – i zaczęła machać grzebieniem po ziemi. Po chwili szara trawa odżyła, zazieleniła się, a Wiosna uśmiechnęła się zadowolona.

Ślimak wdrapał się na najwyższą łodyżkę, żeby lepiej widzieć, co będzie dalej.
Wiosna szukała czegoś po kieszeniach swoich spodni i po chwili wyjęła stamtąd garść zielonych żabek, które wypuściła na trawę.

Z plecaka wyciągnęła zaspane biedronki i motyle. Położyła je delikatnie na ziemi, otworzyła pudełko z farbami i pomalowała skrzydła motyli na żółto, niebiesko, pomarańczowo albo w kolorowe kółeczka. Później zrobiła kropki na skrzydełkach biedronki i znowu zaczęła czegoś szukać w kieszeniach.

Ślimak wyciągnął szyję – Co ona tam jeszcze ma? – mruczał. Wiosna delikatnie wyjęła z kieszonki maleńkiego skowronka, podniosła go wysoko, wysoko do nieba i powiedziała:
-śpiewaj głośno, niech wszyscy wiedzą, że już przyszłam.

Słońce płynęło po niebie i uśmiechnęło się wesoło, skowronek trzepotał skrzydełkami i dzwonił jak mały dzwoneczek, a Wiosna otworzyła kolorową parasolkę, powiesiła ją na drzewie i ułożyła się w niej wygodnie, żeby wypocząć.

-Och – pomyślał ślimak – jaka śliczna jest ta Wiosna.

A teraz znane już zagadki ,,Kto mieszka na łące?”, ale:

Latem krążę,
ile sił,
zbieram z kwiatów
złoty pył.             /pszczoła   (pierwsza głoska to ,,p” , sylaby: pszczo-ła – dwa  klaśnięcia)

Mieszka w kącie w zimie, w lecie
i na muchy sieci plecie.      /pająk  (,,p”, pa-jąk – dwa klaśnięcia)

Bzyka koło ucha,
nie osa, nie mucha,
kiedy Cię ukłuje,
bąbel wyskakuje.    /komar  (,,k”, ko-mar  – dwa klaśnięcia)

Złośliwa panienka,
w pasie bardzo cienka.
Leci, brzęczy z daleka,
każdy od niej ucieka.   /osa  (,,o”, o-sa  – dwa klaśnięcia)

Tak jak muchomorek
w kropki mam spódnicę,
nie walczę z muchami,
chętniej zjadam mszyce.   /biedronka (,,b”, bie-dron-ka)

Tu cytrynek, tam paź królowej,
wszędzie piękne, kolorowe.
Lekko unoszą się nad łąką,
gdy tylko zaświeci słonko.   /motyle  (,,m”, mo-ty-le)

Choć są malutkie, lecz pracowite.
Ciągle wędrują po leśnych ścieżkach.
Z drobnych igiełek budują pałac,
w którym ich tysiąc naraz zamieszka.  /mrówki (,,m”, mrów-ki)

Skaczą po łące, pływają w wodzie,
żyją z bocianem w ciągłej niezgodzie.    /żaby  (,,ż”, ża-by)

Czerwone ma nogi
biało-czarne piórka,
do wody przed nim
żaby dają nurka.   /bocian  (,,b”, bo-cian)

Znacie takiego konika,
który zawsze w trawie cyka? / konik polny (,,k”, ko-nik, ,,p”, pol-ny)

Ma dwa różki, choć nie bodzie
mieszka w trawie albo w wodzie.
Domek swój, jak sami wiecie,
nosi zawsze na swym grzbiecie.   /ślimak  (,,ś”, śli-mak)

                               

„Ślimak” – propozycje prac plastycznych

Dla chętnych:

Piosenka ,,Ślimak i pierogi”  https://www.youtube.com/watch?v=SZW8efW3Axs

Śmieszna piosenka o ślimaku https://www.youtube.com/watch?v=MfmuhNczI94

Piosenka ,,Kolega ślimak” https://www.youtube.com/watch?v=RMMY2fUqRKg

                                                                                                            p. Wiesia

        Bawimy się razem  14.05.2020r. czwartek

Tęcza malowana różdżką:  https://www.youtube.com/watch?v=X5OTGXAk7yU
                           

Praca plastyczna:  http://krokotak.com/2020/03/3d-rainbow/  

Opowiadanie ,,Historia tęczy”

Kiedyś bardzo dawno temu, wszystkie kolory świata zaczęły się sprzeczać. Każdy z nich utrzymywał, że jest najpiękniejszy, najważniejszy, najpotrzebniejszy.

Zieleń powiedziała:

-Jest oczywiste, że jestem najważniejszym kolorem. Jestem piękna i nie ma beze mnie wiosny, ani lata. Jestem kolorem trawy, drzew, liści. Beze mnie świat byłby smutny.

Przerwał jej niebieski:

-Patrzysz tylko na ziemię. A co z morzem i niebem? To ja nadaję im kolor. Ja pomalowałem caluteńkie niebo, każdą rzekę, jezioro, morze, ocean. Jestem niezbędny i najważniejszy!

Kolor żółty uśmiechnął się swoim zwyczajem:

-Jesteście wszystkie bardzo ważne, ale to ja przynoszę światu uśmiech, radość, ciepło. Słońce jest żółte, księżyc jest żółty, gwiazdy są żółte. Wszystko, co pomaluję jest takie piękne, że wszyscy patrzą na to z zachwytem.

Czerwień nie mogła znieść tego długiego wywodu:

-Ja jestem ponad wami wszystkimi, bo ja jestem kolorem serca, kolorem miłości. Jestem też kolorem ognia. Daję ludziom ciepło. Beze mnie nie można się obejść!

Och, przestańcie zawołał kolor pomarańczowy:

-Ja też jestem bardzo ważny. Daję wszystkim zdrowie, zadowolenie i zabawę. Można mnie spotkać w okrąglutkiej pomarańczy, słodkiej marchewce, olbrzymiej dyni, skocznej piłce do koszykówki.  Jestem, jestem bardzo ważna! 

Swoje trzy grosze wtrącił kolor granatowy:

-Ja też jestem bardzo ważny. Bardzo często można spotkać mnie w lecie. Jestem kolorem jagód, borówek, śliwek, pysznych słodkich dżemów i kompotów.

Dobrze już, dobrze zawołał kolor fioletowy:

-Ja także jestem bardzo ważnym kolorem. Można mnie spotkać w kwitnącej lawendzie, w jesiennych wrzosach i astrach. A piękny ametyst w oczkach pierścionków wspaniale błyszczy w promieniach słońca i ozdabia dziewczęce palce.

Spór kolorów trwał i coraz bardziej się wzmagał. Nagle na niebie pojawiła się wielka czarna chmura i powiedziała:

-Jesteście niemądre kolory! Wszystkie jesteście piękne, jak motyle i kwiaty. Tak mi smutno, jak słucham waszej kłótni! I chmurka zaczęła płakać rzewnym deszczem.

W tej chwili na niebie pojawiło się słońce i powiedziało:

-Nie płacz chmurko, a wy kolory, przestańcie się kłócić. Weźcie się za ręce i namalujcie na niebie coś pięknego razem, aby było widać was wszystkie.

-Kolory zaczęły malować na niebie różnobarwne pasy i tak powstała tęcza. Na jej widok chmurka się uśmiechnęła, a kolory zobaczyły, że każdy z nich jest piękny i niezastąpiony i wspaniale wyglądają razem!

Na pamiątkę tej chwili za każdym razem, gdy słońce chce pocieszyć kropelki spadającego deszczu, na niebie pojawia się tęcza.

Miś i Margolcia – Kolorowy deszcz  https://www.youtube.com/watch?v=UoBVFcAtoRU

Dla chętnych: 

-zabawa taneczna do piosenki ,,Tęcza cza cza” https://www.youtube.com/watch?v=5kJKnuffZEQ

-zabawę inicjują rodzice: przeliczanie liczebnikami głównymi i porządkowymi kolorów tęczy

                                                                                               p. Wiesia

Bawimy się razem  13.05.2020r. środa

Zagadka:

Lata nad łąką piękny jak kwiat,
swoim kolorem zachwyca,
i zapomina w mig cały świat,
że wcześniej była to gąsienica   /  motyl

                                           

1.Jak narysować motyla  https://www.youtube.com/watch?v=i81MNGjMODc

2.Łąkowe rachunki:

Przygotujcie: 6 motyli i 6 kwiatów.

Na motylach narysujcie kropki od 1 do 6

                                           

Na kwiatkach napiszcie cyfry od 1 do 6 (potrzebna będzie pomoc dorosłego)

                                     

Policzcie kropki na motylku i dopasujcie motylka do właściwego kwiatka.

3.Matematyczne memo – dopasujcie motyla z kropkami do cyfry na kwiatku

                                     


4.Opowieść matematyczna „Łąka” (rodzic czyta – dziecko odpowiada)

Był piękny słoneczny dzień. Jaś i Małgosia wybrali się na spacer.
Ile dzieci poszło na spacer?
Szli wąską ścieżką. Podziwiali młode listki na drzewach i kolorowe kwiaty. Małgosia zobaczyła biedronki. Szybciutko je policzyła. Było ich sześć. Nagle 4 biedronki odleciały.
Ile biedronek zostało?
Gdy Małgosia przyglądała się biedronkom, Jaś z uwagą obserwował brzęczące osy. Trzy siedziały na żółtej główce mlecza a jedna fruwała nad nimi.
Ile os zobaczył Jaś?
Nagle uwagę dzieci zwróciły kolorowe motyle. Było ich pięć, ale niestety dwa szybko odleciały.
Ile motyli zostało?

5.Prawda czy fałsz

-Łąka jest kolorowa, rosną na niej piękne kwiaty.
-Pszczoły zbierają nektar i robią z niego lizaki.

-Motyle są pożytecznymi owadami, dzięki nim mamy jedwab.
-Na łące wiosną można lepić bałwana.
-Na łące można spotkać biedronki, motyle i rekiny.

-Gąsienica przemienia się w motyla w kokonie.

-Motyle zapylają kwiaty.

-Motyl w języku angielskim to butterfly

-Żabki mają skrzydełka i latają z kwiatka na kwiatek.

(Mile widziane inne pytania i od dzieci i od rodziców)

6.Piosenka Motyle  https://www.youtube.com/watch?v=A3JEJqsP5P4

Dla chętnych:

Motyl malowany gąbką  https://www.youtube.com/watch?v=wuIXb58fQBA

Motyl malowany sznurkiem  https://www.youtube.com/watch?v=oY1ht1E9p_w

Krótki filmik – motyle  https://www.youtube.com/watch?v=zC7lJUB62Yc

Muzyka  do słuchania – taniec motyli  https://www.youtube.com/watch?v=4GfQU6wshpI

Matematyczna gra z kostką –  wycinacie więcej motyli i rozkładacie  na stole. Rzucacie na zmianę kostką. Liczba oczek na kostce wskazuje motyla, którego zabieracie. Wygrywa osoba, która zbierze motyle z największą liczbą oczek.

                                 

                                                                                                              p. Wiesia