Archiwum 2021 „Zające”
JESIEŃ
Jesień w krainie zajączków była obfita w przeróżne wydarzenia
Spotkania w przedszkolu, po wakacjach to czas, by się dobrze poznać, bo trochę się pozmieniało, są nowe panie i koleżanka, sala jest trochę odmieniona i pojawiły się nowe zabawki. Codzienne aktywności uczą nas ważnych rzeczy np. sprawdzanie listy obecności pozwala nauczyć się swoich imion, planowanie co będziemy dzisiaj robić pozwala się dobrze zorganizować i nauczyć przy okazji dni tygodnia, a kolorowy zegar ułatwia zaplanowanie każdej aktywności. Zające doskonale wiedzą, który to jest najdłuższy czas i najkrótszy, wspaniale pilnują umów, i jeżeli potrzebują -negocjują jeszcze konkretny czas na zabawę :)
To wszystko wymaga poznania i oswojenia a pomagają nam wspólne zabawy, rozmowy, działania , także te w ramach cotygodniowych zajęć społecznych „Nasza Drużyna”. To co się nie zmieniło, to zasady jakie obowiązują w przedszkolu, a zwłaszcza ta o robieniu dobrej zabawy, czyli takiej, w której wszyscy uczestniczy są zadowoleni. Dużo czasu poświęcamy nauce wyznaczania granic. Zające poznały taki prosty przepis na dobrą zabawę, zawarty w krokach „Czy to mi odpowiada?”
- Posłuchaj propozycji.
- Pomyśl czy ci to odpowiada, czy może nie.
- Jeżeli tak – baw się, jeżeli nie odmów.
Razem z Basią uczymy się wyznaczać swoje granice, to bardzo mądra książka, a jej bohaterka ma wiele przygód zupełnie takich jak Zające.
Poznawaliśmy wspaniałą krainę warzyw z ich bogactwem kształtów , kolorów i smaków. Zajęcia kulinarne były stałym elementem naszych działań. Zajączki poznały najróżniejsze kształty i kolory pomidorów. Na straganie przypomniały sobie wielką warzywną rodzinę z kapustą na czele. Były na urodzinach marchewki a na podsumowanie działań upiekły ciasto dyniowe. Przygotowania do zimy rozpoczęliśmy jesienią robiąc zapasy – my kisiliśmy kapustę.
„Pan Pomidor wlazł na tyczkę i przedrzeźnia ogrodniczkę….”
Jesienne spacery
Piękna październikowa pogoda bardzo zachęca nas do wspólnych spacerów i zabaw liśćmi. Tyle kształtów i kolorów to tylko jesienią da się odkrywać. Nasz ogród jest również miejscem szczodrze obdarzającym nas darami jesieni prosto z donicy czy krzaka -cukinie, pomidory, albo z drzewa – kasztany i orzechy. Najfajniej było wybiec do ogrodu i zbierać, zbierać, zbierać… aż wypełniły się wszystkie kieszenie
Listopad rozpoczęliśmy od odwiedzenia grobów znajdujących się w pobliżu przedszkola. Dzieci zapalając znicze oddały hołd poległym żołnierzom.
Święto Niepodległości
Listopad to także czas, kiedy szczególnie rozmawiamy o tym , że jesteśmy Polakami, że mieszkamy w Warszawie, na Mokotowie i po prostu w Polsce. To nie łatwe ale ważne by rozmawiać o tych sprawach i także o tym, że są osoby, które mieszkają w Polsce a Polakami nie są.
Zające poznały symbole narodowe i uczyły się hymnu.
ZIMA
Przyszła zima biała….
Nadszedł Grudzień i rozpoczął zimowy czas w przedszkolu.
Grudzień obdarzył nas trzydniowym śniegiem, na tyle pokrywającym boisko, że udało się wesoło bawić ciągając się na sankach i lepiąc kule na fortecę i bałwanki.
To także miły czas oczekiwania na gwiazdkę, spotkanie z Mikołajem i budowanie atmosfery świątecznej. Temu wszystkiemu służą nasze wspólne zabawy i działania. Mikołaj doczekał się wielu udanych portretów i życzeń.
Powstały wspaniałe plakaty choinkowe, które dzieci wykonały samodzielnie, współpracując w grupach. Sami rysowali, cięli, składali, przyklejali i na koniec ozdabiali ;). Zające uwielbiają wszelkiego rodzaju działania konstrukcyjno-plastyczne, bardzo dobrze dogadywały się w zespołach i efektem ich pracy są wspaniałe trzy choinki.
Nie mogło zabraknąć również prawdziwego drzewka i kiedy znalazło się w naszej sali od razu zrobiło się jeszcze bardziej świątecznie i nastrojowo. Zające ruszyły do ubierania choinki, robienia własnoręcznie różnych zabawek i cacek. Poznawały różne zwyczaje świątecznie a czas oczekiwania odmierzał im Kalendarz Adwentowy z zadaniem na każdy dzień.
A potem wszyscy poszli na kwarantannę…..
Zające on-line
Leopold Staff
„Gwiazda”
Srebrna i staroświecka,
Świeciła wigilijnie,
Świeciła gwiazda na niebie,
Każdy zna ją od dziecka.
Zwisały z niej z wysoka
Długie, błyszczące promienie,
A każdy promień to było
Jedno świąteczne życzenie.
I przyszli – nie magowie,
Już trochę postarzali –
Lecz wiejscy kolędnicy,
Zwyczajni chłopcy mali.
Chwycili za promienie,
Jak w dzwonnicy za sznury,
Ażeby śliczna gwiazda
Nie uciekła do góry.
Chwycili w garść promienie,
Trzymają z całej siły.
I teraz w tym rzecz cała,
By się życzenia spełniły.
Zachęcam wszystkie dzieci do wykonania swojej gwiazdy i przesłania zdjęć na nasz adres mailowy. Na naszym facebooku jest dostępny filmik, na którym Pani Ola prezentuje swoją interpretację wiersza :)
A jak wróciliśmy do przedszkola ….
to był to wspaniały dzień spotkania z Mikołajem. Czekając na niego zrobiliśmy portret
WIOSNA
Wiosna zagościła w naszym ogrodzie, gdzie spędzamy coraz więcej czasu. Zajączki poznają powracające ptaki, uczą się rozpoznawać rośliny i pierwsze żyjątka (robaki itp.), które pojawiają się w trawie. Oglądamy książki i ilustracje, ale najbardziej to doświadczamy, zupełnie inaczej jest rozmawiać o kwiatku w „futerku” a zobaczyć go, dotknąć i zasadzić w ogrodzie. Oczywiście mowa tu o sasance, która zadziwiła Zajączki. Posadziliśmy w naszym ogrodzie bratki, niezapominajki, sasankę i żonkile. W sali założyliśmy ziołowy ogródek z bazylią, miętą i melisą. Spróbujemy wyhodować szczypiorek z cebulek i czosnku. Dzieci z wielkim entuzjazmem sadziły rośliny, mamy nadzieję, że wystarczy go na długo .
Uczymy się piosenki o wiośnie i żabach i takich różnych sprawach. Kto ma ochotę może pośpiewać z Misiem i Margolcią
SPOTKANIE AUTORSKIE Z PANEM WOJCIECH WIDŁAKIEM
LATO
Sensoplastyka ®
W czerwcu w naszym przedszkolnym ogrodzie odbyły się zajęcia Sensoplastyka® w których wzięły udział Zajączki i Koty. Dzieci miały możliwość doświadczania, smakowania, zatapiania się w substancjach sensorycznych. Podczas tych zajęć, dzieci rozbudzały w sobie poczucie sprawa i decyzyjność oraz komunikację. Musiały mieć oczy i uszy szeroko otwarte na potrzeby swoje i innych.
*Wszystkie składniki były bezpieczne nawet dla alergików, tak, aby nikt nie czuł się wyłączony z zajęć
Dzieci mieszają składniki w kuwetach. Dziewczynki wsypują mąkę ziemniaczaną. Dziewczynki doświadczają substancji sensorycznych. Dzieci dodają i mieszają kolorową wodę i mąkę ziemniaczaną. Dzieci wkładają do kuwet nogi. Dziewczynki mieszają swoje substancje sensoryczne.
Wizyta w remizie
Dzieci stoją przy quadzie. Dzieci stoją przy radiowozie. Dzieci oglądają wąż strażacki.
Hej ho żagle staw, ciągnij liny i się baw….
W trakcji wakacyjnego dyżuru Zajączki bawiły się w marynarzy i piratów. Zwiedzały odległe lądy i poszukiwały skarbu. Kto by pomyślał, że świat wcale nie jest taki duży, skoro można go opłynąć w deszczowej kałuży ^^
Dzieci składają pirackie czapki Dzieci uczą się pirackiej piosenki Dzieci rysują wspomnieni z wakacji