Nasze programy
Poniżej przedstawiamy wybrane programy, które sprawdziły się w pracy z grupami integracyjnymi w naszym przedszkolu i są zgodne z psychomotorycznym charakterem rozwoju małego dziecka. Uwzględniają wzajemne interakcje między sferami fizyczną i psychiczną oraz fakt, że nabyte umiejętności motoryczne umożliwiają osiągnięcie odpowiednich zdolności percepcyjnych i językowych.
Dla harmonii rozwoju konieczne jest u dziecka poczucie bezpieczeństwa, akceptacja dla jego aktywności i dążenia do niezależności, które nabywa w otoczeniu rodzinnym i wykorzystuje w przystosowaniu do życia w grupie. Każde działanie wychowawcze i edukacyjne przedszkola, skierowane wobec małego dziecka, jest zintegrowane wokół kilku celów równocześnie i oddziałuje na nabywanie przez nie kompetencji społecznych, poznawczych i ruchowych. Działania pedagogiczne zawsze uwzględniają indywidualny charakter rozwoju dziecka.
Programy używane w przedszkolu prezentujemy w trzech grupach kształcących różne kompetencje ważne dla przystosowania i dobrego funkcjonowania. Przedstawiamy zasady i formy pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami.
Kompetencje społeczne
Nabywanie kompetencji społecznych
Przebywanie w zorganizowanej grupie przedszkolnej to okazja i konieczność uczenia się zauważania innych osób poza sobą, ich potrzeb, zasad panujących w grupie, umiejętności radzenia sobie w relacjach z różnymi osobami. Przez cztery przedszkolne lata, rok po roku, dzieci opanowują coraz więcej i bardziej złożonych kompetencji społecznych, od prostych umiejętności samoobsługowych trzylatka do współdziałania w zabawach i zadaniach pięciolatków. Wychodzące z przedszkola dziecko ma opanowane podstawy zachowań społecznych, ale przed nim jeszcze długa droga do pełnego rozumienia odpowiedzialności za własne działania i ich skutki. W trosce o rozwój społeczny dzieci pracownicy przedszkola przygotowali lub zaadaptowali różne działania kształtujące zachowania odpowiednio do wieku. Dzieci trzyletnie biorą udział w dwóch rodzajach zajęć, dzieci czteroletnie w czterech, a pięcioletnie i sześcioletnie w pięciu.
Zajęcia realizowane z dziećmi przez cały okres pobytu w przedszkolu
Program poznawania i akceptacji różnic indywidualnych JA – TY – MY. Mój kolega
Program ma charakter wychowawczy i dotyczy zagadnień związanych ze zdobywaniem wiedzy o sobie i innych osobach, poznawaniem zasad rządzących życiem grupy, nabywaniem kompetencji społecznego współżycia w grupie o zróżnicowanej strukturze osobowej. W kolejnych latach pobytu w przedszkolu dzieci poznają swoje prawa i sposoby troszczenia się o ich respektowanie oraz uczą się szacunku dla praw innych osób, na poziomie dostosowanym do ich aktualnych możliwości percepcyjnych i społecznych. Program został opracowany przez pedagogów specjalnych naszego przedszkola na potrzeby grup integracyjnych.
Program działań wychowawczych utrwalających zasady życia grupowego „Nasza drużyna”
Przychodzące do przedszkola dziecko niesie ze sobą bagaż różnorodnych doświadczeń, zasad i reguł zachowania. W przedszkolu jednak musi przyswoić sobie dodatkowe normy związane z przebywaniem w grupie rówieśniczej i nawiązać relacje z dorosłymi. Czasami zasady te niewiele odbiegają od reguł przyjętych w domu, często jednak nawet niewielkie różnice powodują, że dziecko czuje się zdezorientowane. Zachowuje się tak, jak zawsze, ale spotyka się z dezaprobatą ze strony nauczycieli, a czasem i rówieśników. Podczas zajęć staramy się przybliżyć i wyjaśnić młodszym dzieciom reguły życia grupowego oraz normy kultury obowiązujące w przedszkolu. Zasady życia grupowego zostały w schematyczny sposób zobrazowane na planszach, dzięki czemu są bardziej zrozumiałe dla dzieci. Zasady w obrazkach mają w grupie swoje stałe miejsce, a więc w każdej chwili można odwołać się do kryjących się w nich treści. Ważnym elementem rozwijania umiejętności społecznych jest wprowadzenie form grzecznościowych oraz podstawowych umiejętności społecznych niezbędnych do zabawy w grupie rówieśniczej. Podczas zajęć dzieci poznają sposoby radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych np. proszenie o pomoc; przepraszanie, żeby przejść; przyłączanie się do zabawy itd. Kroki umiejętności społecznych przedstawione są w postaci prostych obrazków, co ułatwia dzieciom ich zapamiętanie.
Zajęcia teatralne
Pomagają dzieciom w wejściu w świat wyobraźni, fantazji i przeżyć związanych z identyfikacją z bohaterami spektakli. Powoli od bycia widzami dzieci stają się aktywnymi twórcami i aktorami.
Zajęcia prowadzone w grupach cztero i pięciolatków
Zajęcia aktywnego słuchania muzyki klasycznej według Batii Strauss
Metoda ta pozwala dzieciom odczuć i przeżyć radość wspólnoty tworzenia, kształci ich wyobraźnię dźwiękową, rozwija aktywność twórczą, daje swobodę bycia na zmianę w roli wykonawcy i dyrygenta. Słuchanie muzyki metodą Batii Strauss integruje różne formy aktywności: słuchanie, granie, tańczenie i śpiewanie z elementami pantomimy, dramy i różnych form plastycznych. Pozwala w sposób niewerbalny odkryć różne aspekty dzieła muzycznego: jego formę, tempo i rytm oraz dynamikę i barwę.
Poza walorami edukacji twórczej ma wielkie znaczenie w naturalnym kształceniu zrozumienia zasad współdziałania dla osiągnięcia wspólnego celu, przestrzegania ustalonych reguł, ról i koncentracji. Nawet bardzo żywe dzieci dobrze reagują na ten rodzaj zadania.
Zajęcia masażu dziecięcego według programu Evy Scherer (dzieci masują dzieci CMC)
Dzieci uczą się trudnej umiejętności działania na rzecz drugiej osoby poprzez kształcenie empatii i delikatności we wzajemnych relacjach. Nabywają zdolność do asertywności oraz odróżniania złego i dobrego dotyku. Jest to metoda prosta i możliwa do zastosowania w każdych warunkach.
Zajęcia dla pięciolatków
Program literacki „Zaczarowany Strych”
Kompetencje umysłowe
Nabywanie kompetencji umysłowych
To najbardziej tradycyjna sfera oddziaływań na rozwój dziecka, ponieważ dorośli szczególnie zwracają uwagę na to, czy dziecko jest spostrzegawcze, sprawnie rozwiązuje łamigłówki, chętnie i dużo mówi, jest sprytne w posługiwaniu się mechanizmami, czyli wykazuje rozmaite talenty intelektualne. Znając wymagania stawiane dzieciom w szkole, nie można przecenić wartości zdolności umysłowych dla sprawnego funkcjonowania w życiu. Jednak wiedza o prawidłowościach tej sfery rozwoju nakłada na pedagogów pewien umiar i obowiązek dostosowania zadań, form pracy i wymagań do możliwości młodych odbiorców. A przede wszystkim umiejętne integrowanie treści dydaktycznych wokół właściwości psychoruchowych dzieci w różnym wieku. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary oddziaływań oraz ciekawe dla dzieci działania, które je rozwijają.
Ćwiczenia percepcji wzrokowej rozwijają zdolność obserwacji różnorodnych zjawisk otoczenia, spostrzegania coraz bardziej złożonych kształtów, ich cech różniących i podobnych. W powiązaniu ze zdolnościami ruchowymi i manualnymi kształcą sprawność grafomotoryczną, przygotowują do przyszłych czynności czytania i pisania. Są prowadzone we wszystkich grupach.
Ćwiczenia percepcji słuchowej rozwijają wrażliwość na dźwięki otoczenia, muzyczne i mowy. Przygotowują do nauki czytania i pisania. Prowadzone przez pedagogów i logopedę w każdej grupie wiekowej.
Kompetencje językowe zdobywane są w różnych sytuacjach społecznych i dydaktycznych z użyciem odpowiednich form wypowiedzi (rozmowa, prośba, pytanie, opis, opowiadanie). Ściśle wiążą się z procesem rozwoju operacji myślowych.
Zajęcia plastyczne to jedna z najpopularniejszych form aktywności dziecięcej wieku przedszkolnego. Zazwyczaj związane są z tematem zajęć. Uzupełniają teksty literackie, rozmowy o świętach, towarzyszą zajęciom przyrodniczo-kalendarzowym. Nauczyciele stosują różne techniki plastyczne, które rozwijają sprawność manualną dzieci i są nieskrępowanym procesem twórczym. Dzieci rysują, tną, wydzierają, lepią, malują i kolorują we wszystkich grupach wiekowych.
Wprowadzenie dziecka w świat pisma. Ta metoda odimienna Ireny Majchrzak zapoznaje dzieci ze światem liter i wyrazów, pomaga we wprowadzeniu do przyszłej nauki czytania. Dla dzieci we wszystkich grupach wiekowych.
Dziecięca matematyka prowadzona według programu Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej stosowana jest do nauczania rozumienia zjawisk zachodzących w otoczeniu, wsparta elementami programu MEN. We wszystkich grupach.
Zajęcia kulinarne łączą wiedzę ogólną z działaniem, uczą samodzielności, dają podstawową wiedzę o zasadach zdrowego odżywiania, higienie i estetyce. Łączą się z poznawaniem obyczajów kulinarnych, także świątecznych. Prowadzone są we wszystkich grupach.
Zajęcia według pedagogiki Marii Montessori. Służą rozwojowi samodzielnego badania rzeczywistości i odkrywaniu jej zasad oraz przestrzeganiu porządku społecznego. Dziecko indywidualnie poznaje otoczenie, nauczyciel wspomaga jego aktywność poznawczą i społeczną. Dla cztero i pięciolatków.
Kompetencje ruchowe
Nabywanie kompetencji motorycznych
Aktywność ruchowa małego dziecka ma fundamentalne znaczenie dla jego wszechstronnego rozwoju. Poza aspektem fizycznym i motorycznym poprzez ruch można kształtować ciekawość badawczą i poznawanie otoczenia przyrodniczego i społecznego. Dlatego w programie przedszkola powinny znaleźć się różne formy zajęć ruchowych.
Zajęcia muzyczno-ruchowe (rytmika) – dla wszystkich grup wiekowych.
Gimnastyka ogólnorozwojowa z elementami ćwiczeń korekcyjnych – dla wszystkich grup wiekowych.
Zajęcia Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne dla rodziców i dzieci z grup młodszych.
Dzieci z niepełnosprawnościami, poza uczestniczeniem w zajęciach grupowych, objęte są indywidualną opieką fizjoterapeuty/terapeuty SI według wskazań z orzeczenia.
Są to zajęcia dodatkowe.
Działania rewalidacyjne
Działania rewalidacyjne
Dotyczą dzieci z niepełnosprawnościami, choć zdarza się, że pozostałe dzieci, u których uwidoczni się dysharmonia w jednym lub kilku z obszarach rozwoju; także mają zajęcia tego typu. Podstawą programów rozwijających, kompensujących lub wyrównawczych są obserwacje pedagogiczne poczynione w grupie i badania specjalistyczne (psychologiczne, logopedyczne i określające poziom rozwoju motorycznego). Wstępne zalecenia znajdują się w orzeczeniach Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Programy dostosowawcze przygotowywane dla dzieci dysharmoniami w rozwoju oraz dla dzieci z niepełnosprawnościami, wykorzystywane są podczas zajęć grupowych. Mają znaczenie kompensujące i ułatwiające aktywność. Dla dzieci uzdolnionych są przygotowywane materiały o podwyższonym poziomie w zakresie ujawnianych uzdolnień.
Indywidualne Programy Edukacyjno Terapeutyczne przygotowujemy dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi m.in. z niepełnosprawnością ruchową, intelektualną, czy niedosłuchem. Realizowane są one podczas zajęć indywidualnych z pedagożkami i pedagogami specjalnymi oraz specjalistkami.